3D animatie, 2D animatie en motion graphics. Wat is het verschil?

Auteur

Roland Guijs

Datum

1 mei 2023

Leesduur

5 minuten

Thema's

Het is een steeds vaker ingezette tool voor content marketing: animatie. Zeker voor complexe of abstracte onderwerpen is het de ideale manier om deze toch te verbeelden.


In de technische sector komt het dan ook vaak van pas, en is het iets wat wij veel van onze relaties regelmatig adviseren. Maar animatie, of animatievideo, is eigenlijk een containerbegrip. Want er zijn meerdere soorten animatie die vaak ingezet worden. De drie meest gebruikte vormen van animatie zijn 3D animatie2D animatie en motion graphics. Wat is het verschil, en wanneer kies je voor wat?

Wat is 3D-animatie?

3D-animatie is een volledig digitale geproduceerde video, in een driedimensionale ruimte. Vaak worden technische CAD-modellen gebruikt. Dit kunnen al bestaande modellen zijn, maar deze kunnen ook aangekocht of zelf ontwikkeld worden, net wat nodig is. 3D-animatie films worden vaak gebruikt in de maakindustrie, omdat technische producten snel en helder getoond kunnen worden, zonder dat er een fysieke prototype nodig is. 


Wanneer kies je voor 3D-animatie?

De mogelijkheden van 3D-animatie voor technische bedrijven zijn eindeloos, en de opties dus ook. 3D-animaties zijn bijvoorbeeld zeer geschikt als productpresentatie of bij een productlancering. Door een nieuwe innovatie op een visueel aantrekkelijk te presenteren en de belangrijke elementen uit te lichten, is deze meteen onder de aandacht bij potentiële klanten of investeerders. Ook is 3D-animatie zeer geschikt als beursvideo of voor conceptpresentaties

Wat is 2D-animatie?

2D-animatie is een video, bestaande uit digitale en bewegende elementen. Vaak is dit ondersteund met een voice-over, muziek en sound-effects. 2D-animatie wordt door veel bedrijven ingezet om technische processen of – diensten uit te leggen.

 

2D-animatie is zeer geschikt voor videoseries of uitlegvideo’s. Om efficiënt en kostenbesparend een 2D-animatie videoserie te produceren, werkt Indall met een standardized animation kit. Hierin wordt de huisstijl eenmalig in verwerkt en de karakters vooraf geanimeerd. Vervolgens kunnen deze met een klik aangepast worden. Dit bespaart tijd, waardoor animaties snel en kostenefficiënt gemaakt worden.


Wanneer kies je voor 2D-animatie?

2D-animatie is zeer geschikt voor het uitleggen van processen of diensten. Zo kan bijvoorbeeld karakteranimatie ingezet worden om een ontastbaar iets, zoals een dienst of proces, uit te leggen. Ook is 2D-animatie voor e-learning een vaak gebruikte manier. Als technisch animatiebureau helpt Indall veel bedrijven om online trainingen op te zetten, en hierin is een combinatie van video en animatie een vaak ingezet format. Benieuwd naar de mogelijkheden van e-learning en animatie, voor bijvoorbeeld installatiebedrijven? Neem dan contact op met Remco Guijs, de e-learning expert binnen Indall. 

Wat is motion graphics?

Motion graphics worden ook wel geanimeerde infographics genoemd; het presenteren van informatie staat centraal. In plaats van een stuk tekst of een afbeelding, wordt de informatie met bewegende elementen getoond. Motion graphics zijn dan ook ideaal om bijvoorbeeld de jaarcijfers te presenteren, of de positieve impact van een nieuw product. Motion graphics worden gemaakt in de huisstijl, en kunnen gecombineerd worden met bijvoorbeeld afbeeldingen. Van alle soorten animatie is dit over het algemeen de eenvoudigste, waardoor deze relatief goedkoop en snel te maken is.


Wat is het verschil tussen 2D animatie en motion graphics?

Toegegeven, het verschil tussen 2D-animatie en motion graphics is klein, en de termen worden ook vaak door elkaar heen gebruikt. Het grootste onderscheid zit in de toepassing van de video. Motion graphics zijn namelijk vooral bedoeld om informatie over te brengen; het informeren van de kijker. 2D-animatie is over het algemeen meer gericht op inspireren en activeren. Voor technische bedrijven zijn beide vormen erg geschikt. Voor het presenteren van informatie en data zijn motion graphics erg geschikt. Is het doel om de kijker mee te nemen in een technisch proces of verhaal? Dan ligt 2D-animatie meer voor de hand om een zakelijke video te realiseren. 

Kan je video en animatie combineren?

Uiteraard, en dat is ook een techniek die wij vaak toepassen in onze video’s, bijvoorbeeld in de explainerserie over duurzaamheid. In principe kan dit met alle typen animaties, maar de meeste gebruikte vorm is motion graphics. Met geanimeerde teksten of cijfers wordt er belangrijke informatie visueel getoond, zodat deze beter opvalt en blijft hangen bij de kijker. Ook zien we steeds vaker een combinatie van 3D-animatie en video. In Hollywood is dit al jaren de standaard, in vrijwel elk shot van een film zit CGI of een andere vorm van animatie. Maar ook voor kleinere producties wordt het steeds gangbaarder en doen wij dit ook regelematig voor onze klanten en relaties.  


Technisch product tonen met animatie

Om technische producten of diensten te tonen, is animatie een zeer geschikte manier. Maar voor welk type animatie moet je als technisch bedrijf kiezen?


  • 3D-animatie: Als het belangrijk is dat de video opvalt op bijvoorbeeld een beurs, of als er interne mechanismen getoond te worden. Ideaal voor productpresentaties en beursvideo’s.

  • 2D-animatie: Als er op een heldere manier een proces of dienst uitgelegd moet worden, waarbij duidelijkheid, inspireren en activeren centraal staat. Ideaal voor uitlegvideo’s of als explanimation. 

  • Motion graphics: Als er droge informatie op een interessante manier gepresenteerd moet worden, of als er beperkt budget beschikbaar is. Ook ideaal om te combineren met filmbeelden. 


Wil je meer weten over de verschillen en mogelijkheden van animatie voor technische bedrijven? Plan dan een gratis kennissessie in, en dan vertellen we er graag meer over. 

Lees ook...

Onbeperkte creativiteit met artificial intelligence

Lees ook...

Onbeperkte creativiteit met artificial intelligence

Lees ook...

Onbeperkte creativiteit met artificial intelligence

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder