AD.nl: Roland en Remco maken techniek ‘sexy’

Auteur

Mirjam Leefboer

Datum

29 november 2022

Leesduur

5 minuten

Thema's

Pas drie jaar timmeren Remco (25) en Roland Guijs (27) aan de weg. En toch is het ze al gelukt om met hun bedrijf bij zowel het ministerie van Economische Zaken, ASML als met TU Delft aan tafel te komen. Hoe? ,,Techniek is nooit ‘sexy’ geworden, dáár proberen wij wat aan te veranderen.”


Windturbines, deeltjesversnellers, groene waterstofprojecten, modulaire meetsystemen, zonnepanelen, hybride warmtepompen. Bij deze verslaggever duizelt het een beetje, maar bij de broers Remco en Roland Guijs rollen de termen soepel over de tong. Het een na het andere indrukwekkende project waar de twee aan meewerkten, passeert de revue. Eén ding is duidelijk: deze mannen hebben de afgelopen jaren allerminst stilgezeten.


In 2019, toen ze hun succesvolle visualisatiebedrijf Indall oprichtten, hadden ze zelf nog weinig kaas gegeten van al die complexe, technische termen die ze nu zo gemakkelijk opsommen.


Als kersvers afgestudeerde studenten productontwerp en werktuigbouwkunde wisten ze wel íets van techniek, maar niet in deze orde van grootte.


Inmiddels is dat andere koek. Nu zitten de broers bij bedrijven als ASML, de grootste chipmachinemaker ter wereld, Air Liquide en Technische Unie aan tafel. Ontwikkelingen die de ondernemers soms zelf ook nauwelijks kunnen geloven.

Hoe het begon

Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Ze kijken elkaar even lachend aan, dan steekt Roland van wal. ,,Zo’n zeven jaar geleden zijn we een videobedrijf begonnen. Dat begon als een lolletje – we hoopten dat het beter zou verdienen dan een baantje bij de Albert Heijn – maar het werd door de jaren heen steeds serieuzer. We kregen steeds meer videoproducties op ons bordje: informatiecampagnes voor de GGD, televisiereclame voor de stichting World Vision en ja, dus ook opdrachten bij technische bedrijven.”


,,Daarin viel ons steeds één ding op: dat er een enorm gat is tussen techniek en de manier waarop daarover gecommuniceerd wordt. Technische bedrijven presenteren zich online óf met filmpjes vol lege woorden, óf op een manier waardoor het lijkt dat het bedrijf allang failliet is. Dat terwijl die bedrijven wel dergelijk iets briljants bedacht hebben”, zegt Roland, schouderophalend. ,,Dat vonden wij – met onze technische achtergrond én onze liefde voor video – vrij frustrerend om te zien.”


Zonde dat verduurzamingsprojecten nu vertraging oplopen omdat ze niet goed verpakt worden

– Remco Guijs


De mannen besloten daar iets aan te veranderen. Er moest een brug komen tussen de abstracte techniek en het publiek, dat vaak geen technische achtergrond had. Die lopen niet warm voor taaie projectplannen van honderd pagina’s, maar wel korte, hapklare video’s in begrijpelijke taal. En zo werd het bedrijf Indall geboren.


Of de broers een voorbeeld hebben van hun producten? Ja, knikt Remco, terwijl hij direct zijn laptop open klapt. Op zijn scherm verschijnt een video voor GroenvermogenNL, een investeringsprogramma waarbij verschillende grote organisaties in Nederland pleiten voor de komst van groene waterstof. Een plan dat, mede dankzij de film van Indall, een half miljard euro toegewezen kreeg.

Global Irrigation Project

Remco klikt een volgende video aan. Een Hollywood-achtig beeld laat een langzaam ronddraaiende aarde zien, begeleid door een En-gelstalige voice-over, die spreekt over de uitdagingen van de wereld.


De stijgende zeespiegel, klimaatverandering, een tekort aan drinkwater. Dan komt de oplossing in beeld: de windmolens van The Global Irrigation Project. Met dat project worden windturbines op strategische plekken langs de kustlijn van droge klimaten geplaatst. De windturbines pompen zeewater omhoog, en sproeien dit vervolgens via hun wieken uit als nevel. Dat moet uiteindelijk leiden tot wolkvorming. Daarmee wordt de temperatuur op aarde verlaagd en zal er tevens meer zoet water komen, aldus de voice-over.


,,Dit is ons nu ons parade- paardje, het project waar we het meest trots op zijn, denk ik”, zegt Roland, wanneer de video is afgelopen. Hij vervolgt: ,,Een paar jaar geleden raakten we aan de praat met een ondernemer uit Harderwijk. Hij liep al tijden met het idee om droogte tegen te gaan door met windturbines wolken te creëren, maar zocht hulp om hier ergens voet mee aan de grond te krijgen. Toen kwam hij bij ons terecht.”


“Het begon als een lolletje – we hoopten dat het beter zou verdienen dan een baantje de AH”

– Roland Guijs


,,Samen hebben we het idee gefinetuned. Er is patent aangevraagd en we hebben deze video ontwikkeld. Een video die inhoudelijk klopt, maar óók aansprekend is. Daar zitten ontzettend veel uren in, maar het werpt ook zijn vruchten af.’’


,,We zijn nu met Siemens Gamesa, de grootste windturbinebouwer ter wereld, en met TU Delft in gesprek om te kijken of het idee van de ondernemer uit Harderwijk, daadwerkelijk realiseerbaar is.”


Daarmee laten ze zien dat video van enorme meerwaarde kan zijn, voegt Remco eraan toe. ,,De technische wereld is een lastige niche. ‘We doen het al heel lang zo, dus waarom zouden we het anders doen?’ horen we regelmatig. Maar dit project laat zien hoe goede, aansprekende communicatie het proces kan versnellen. We hebben geen jaren gestoken in pogingen om met plannen op papier ergens aan tafel te komen. Nee, met deze video kwamen we direct bij de juiste mensen onder de aandacht.”

‘Niet stoffig’

Technische ontwikkelingen zijn dus helemaal niet zo saai of stoffig als mensen denken, weten de mannen van het Amersfoortse bedrijf. ,,Op de een of andere manier is techniek zelden ‘sexy’ gemaakt. Zonde, want dat is het wel. En mensen mogen dat zien, want die technologische ontwikkelingen zijn nodig voor de wereld van de toekomst. Het is zonde dat verduurzamingsprojecten nu vertraging oplopen omdat ze niet goed verpakt worden.”


Remco kijkt zijn broer aan. Hun mondhoeken krullen op. ,,Wij realiseren ons goed dat wij het klimaatprobleem zelf niet gaan oplossen, maar het is tof dat we – met onze video’s – íets meer dan een steentje kunnen bijdragen. Zodat het voor iedereen duidelijker wordt waar we naar toe moeten.”


Over de Auteur

Dit artikel is verschenen op AD.nl en is geschreven door Mirjam Leefbroer. De foto is gemaakt door Nico Brons. Voor de oorspronkelijk publicatie, zie deze link.

Lees ook...

Onbeperkte creativiteit met artificial intelligence

Lees ook...

Onbeperkte creativiteit met artificial intelligence

Lees ook...

Onbeperkte creativiteit met artificial intelligence