Datum

15 december 2025

Leesduur

4 min.

Eind vorige eeuw werd de term ‘e-learning’ voor het eerst gebruikt, door de Amerikaan Elliott Masie. Leren op afstand bestaat echter al veel langer, dit werd al in de negentiende eeuw gedaan.


De geschiedenis van de e-learning mag dan een stuk korter zijn, dat wil niet zeggen dat er in de ruim 25 jaar niks is gebeurd. Sterker nog, de ontwikkelingen zijn razendsnel gegaan, waarbij studeren via een e-learning is gepromoveerd van iets voor nerds naar de standaard voor veel onderwijsinstellingen en bedrijven. In deze blog gaan we in de op huidige trends.

AI in e-learnings (en het persoonlijk leren)

Kunstmatige intelligentie, beter bekend als AI, wordt steeds meer gebruikt en we kunnen met zekerheid stellen dat dit de komende jaren alleen maar zal toenemen. AI kan op verschillende manieren worden ingezet door de ontwikkelaars van e-learnings, bijvoorbeeld op het gebied van persoonlijk leren. Deze zogenoemde adaptieve leersystemen zorgen ervoor dat e-learnings steeds beter aansluiten bij individuele cursisten, en niet alleen bij een brede doelgroep.


AI kan voor automatische feedback en beoordeling zorgen, niet alleen bij meerkeuzevragen, maar ook bij open vragen. Via tools als ChatGPT is het daarnaast mogelijk om automatisch content te genereren of bestaande content te herschrijven.


Personalisatie in e-learnings

Hierboven hebben we al het een en ander uit de doeken gedaan over de ontwikkeling van personalisatie in e-learnings. Daar is steeds meer vraag naar en het mooie is dat de mogelijkheden op het gebied van aanbod alleen maar talrijker worden.


In onboardings en studiemateriaal komt de verbeterde personalisatie vooral naar voren op het vlak van ontwikkeling. Iedere student heeft hetzelfde startpunt, maar de een gaat sneller dan de ander. Een van de grote voordelen van een e-learning is dat er in eigen tempo kan worden gestudeerd. AI helpt daarbij, bijvoorbeeld door extra stof aan te bieden als een student de kennisvragen foutief beantwoordt, maar ook op het gebied van gamificatie.

Gamificatie met AI

Gamificatie geeft een online training een meer dan aardige twist. De training wordt niet alleen leuker, maar ook effectiever. Gamificatie kan op meerdere manieren worden toegepast, bijvoorbeeld door middel van een quiz, een puntensysteem of een competitie-element.


Bij gamificatie met AI kan gedacht worden aan een leerspel dat moeilijker wordt naarmate de leerling beter wordt. Ook dit is weer een mooi voorbeeld van het personaliseren van de stof. Iedere deelnemer aan de e-learning begint op hetzelfde niveau aan het leerspel, maar de snelle leerling wordt meer uitgedaagd, terwijl de leerling die het lastiger vindt extra wordt geholpen. Zo blijft de e-learning voor iedereen uitdagend en interessant.


Interactieve video in e-learnings

Denk je nog weleens met buikpijn terug aan de tas vol boeken die je op de middelbare school van lokaal naar lokaal moest slepen? Die tijd is nog niet helemaal voorbij, maar ook op middelbare scholen wordt steeds meer gebruik gemaakt van digitale leermiddelen. In e-learnings begint de balans tussen tekst en beeld over te hellen naar de kant van het beeld.


Beeld kan stilstaan (foto) of bewegen (video). In de laatste categorie wint de interactieve video snel aan populariteit. Interactieve video’s zorgen ervoor dat de kijker niet alleen passief kijkt, alsof het een serie op Netflix is, maar actief deelneemt. Dit zijn een aantal voorbeelden van interactieve video’s:


  • Kennischecks tijdens de video: tijdens de uitleg over een bepaald onderwerp krijgt de kijker een gerichte vraag, die direct beantwoord moet worden. Bij een goed antwoord gaat de video verder, bij een fout antwoord volgt er meer uitleg. Een concreet voorbeeld is de montage van een cv-ketel, waarbij de kijker in het hoofd van de monteur kruipt. Dit wordt een simulatievideo genoemd.


  • Scenario-based learning: in een training over klantenservice kiest de kijker wat een medewerker zegt tegen een boze klant. Iedere keuze leidt tot een andere uitkomst of reactie. De student ervaart hierdoor in een realistische context wat de gevolgen van zijn beslissingen zijn.


  • Klikbare hotspots: in de video verschijnen klikbare hotspots op het scherm. Wanneer de gebruiker op de knop klikt, verschijnt er een uitleg over de betreffende functie.


  • Interviews of discussies met keuzemomenten: dit kun je bijvoorbeeld toepassen in een onboarding. Twee collega’s vertellen vanuit hun perspectief over het bedrijf of een bepaald bedrijfsproces, de kijker kiest vervolgens met wie hij verder wil praten.


Een interactieve video zorgt voor actieve betrokkenheid en verhoogt daarmee de retentie. De simulaties maken het toepassen van kennis realistischer en de directe feedback bevordert het leren. Een interactieve video komt heel dicht in de buurt van een praktijktraining en hoe belangrijk theorie ook is, het gaat bijna altijd om het toepassen van de kennis in de praktijk.

Conclusie: dit zijn de trends in e-learnings

In het begin van deze blog schreven we gekscherend dat e-learnings vroeger alleen door nerds interessant werden gevonden. Helemaal waar is dat natuurlijk niet, maar het is wel een feit dat een e-learning anno 2025 veel meer is dan een digitaal studieboek. Dankzij ontwikkelingen zoals AI worden de mogelijkheden steeds talrijker.


AI is een belangrijke trend, waardoor e-learnings gepersonaliseerd kunnen worden. Daarmee hebben we meteen een tweede trend te pakken. E-learnings krijgen een steeds persoonlijker karakter, ook als ze voor een bredere doelgroep zijn ontwikkeld.


Tot slot zijn de interactieve video’s sterk in opkomst. Interactieve video’s dagen de student uit om zich actief in te zetten en niet alleen de stof te ontvangen. Er wordt meteen aan de slag gegaan, waardoor de effectiviteit van de e-learning toeneemt.

Over de auteur

Monique studeerde illustratie en rondde daarna een master in fine arts af. Bij Indall is ze actief als creative, gespecialiseerd in grafisch vormgeving. Ze ontwikkelt onder andere concepten en infographics om zo technische inhoud praktisch begrijpelijk te maken.

Monique van der Wal

creative

Over de auteur

Monique studeerde illustratie en rondde daarna een master in fine arts af. Bij Indall is ze actief als creative, gespecialiseerd in grafisch vormgeving. Ze ontwikkelt onder andere concepten en infographics om zo technische inhoud praktisch begrijpelijk te maken.

Monique van der Wal

founder

Over de auteur

Monique studeerde illustratie en rondde daarna een master in fine arts af. Bij Indall is ze actief als creative, gespecialiseerd in grafisch vormgeving. Ze ontwikkelt onder andere concepten en infographics om zo technische inhoud praktisch begrijpelijk te maken.

Monique van der Wal

creative