Zakelijke webseries, het nieuwe Netflix?

Auteur

Roland Guijs

Datum

24 juni 2022

Leesduur

6 minuten

Thema's

De gemiddelde Nederlander kijkt 46 minuten per dag naar online video on-demand series, bijvoorbeeld op Netflix, Disney+ en Videoland (SKO). En dat is niet alleen ’s avonds op de bank; 16% doet dit ook tijdens werktijd.


Het kijken van series is dus volledig ingeburgerd en biedt daarom ook veel kansen voor zakelijk Nederland. Want naast een vorm van vermaak is het ook een uitstekende manier om te informeren en inspireren. Om er maar een cliché in te gooien: ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Het is niet voor niets dat het aantal bedrijven dat video inzet voor marketingdoeleinden jaarlijks toeneemt (Depositphoto). Genoeg potentie dus, maar hoe maak je een geslaagde zakelijke webserie

Hoe korter, hoe beter?!

Voor onlinevideo’s, op bijvoorbeeld LinkedIn, is de algemene gedachte; korter is beter. De wetenschap is duidelijk: onze aandacht wordt steeds korter en de kijker is constant op zoek naar nieuwe prikkels. En een nieuwe prikkel is altijd one swipe away. Bij videomarketingdoeleinden is de aanbevolen lengte voor een video 20 tot 40 seconden. Deze lengte is ideaal om de scrollende socialmediabezoeker van begin tot einde te kunnen interesseren.


Shortform vs. longform

Maar wat nou als de (potentiële) kijker bewust op zoek is naar interessante content? In dat geval gaat het hierboven beschreven principe niet meer op. We spreken daarom over het verschil tussen shortform- en longform-onlinevideo. Shortformvideo’s duren maximaal één minuut, terwijl longformvideo’s een lengte hebben van meer dan drie minuten. Waar shortformvideo’s vooral op gericht zijn op het activeren van de kijker, ligt bij longformvideo’s de nadruk op informeren en inspireren. Een zakelijke webserie zal dus altijd bestaan uit verschillende longformafleveringen, waarin de kijker mee wordt genomen in een bepaald onderwerp. Aangezien dit een kleinere, maar betrokken groep kijkers is, kan er ook meer informatie worden verwerkt in de video. 

5 Voordelen van een zakelijke webserie voor de technische sector

  • Geïnteresseerde kijkers. Kijkers van longformvideo’s hebben in het algemeen een grotere betrokkenheid en zijn geïnteresseerd in het onderwerp. Dat maakt dat het publiek een waardevolle (doel)groep is en dat het informatieniveau hierop aangepast kan worden. 

  • De kracht van herhaling. De mantra in het onderwijs: dingen blijven pas echt hangen nadat ze meerdere keren besproken zijn. Door je boodschap meerdere keren en op verschillende manieren te brengen, zal deze meer impact hebben op je doelgroep. 

  • Kies je eigen format. Door de meerdere afleveringen en longform is het kiezen van een geschikt format essentieel bij een zakelijke webserie. Zoek naar een vorm die past bij de doelgroep, zoals een reportagevorm waarin je verschillende partners bezoekt, of juist een documentairevorm, waarin de expert centraal staat. 

  • Belicht meerdere kanten. Doordat een webserie meerdere afleveringen kent, is het een geschikte manier om verschillende perspectieven te belichten. Elke aflevering, met verschillende perspectief, kan ook getarget worden op een specifieke subgroep, om zo nog gerichter de kijker aan te spreken. 

  • Bouw aan je merkidentiteit. Door de grote betrokkenheid van de kijkers, die er immers zelf voor kiezen om te kijken (opt-in), is longform ideaal om je merkidentiteit te laden. Omdat het verhaal centraal staat, is dit dé manier om je merk op een juiste manier te positioneren en de kijker mee te nemen in jouw verhaal. Niet de sales, maar het merk staat centraal (Fonk). Profileer je bijvoorbeeld als de goeroe in jouw vakgebied of benadruk de generatielange expertise. 

En het algoritme?

Genoeg redenen om een zakelijke webserie als marketingtool in te zetten, maar hoe denkt het algoritme daarover? De beste video is namelijk een video die bekeken wordt. Socialmediaplatformen verleggen steeds meer hun aandacht in het algoritme naar langere video’s. Zelfs op TikTok, groot geworden met ultrakorte video’s, kunnen nu video’s tot tien minuten geüpload worden. Daarmee wil TikTok de concurrentie met YouTube aangaan dat nog steeds hét online videoplatform is. Op YouTube zelf scoren video’s langer dan tien minuten overigens erg goed. Al kan dat ook liggen aan de mogelijkheden die er zijn voor het toevoegen van reclames halverwege de video. Daarnaast scoren longformvideo’s ook goed in de statistieken. Waar shortform beter scoort op het behalen van click-throughs, is longform de beste vorm om een grote betrokkenheid van de kijker te krijgen (Huffpost). 


Campagne eromheen bouwen

Het is dus de kunst om shortform en longform te combineren tot een geslaagde campagne. Beide vormen dienen een ander doel en kunnen elkaar daarin versterken. Het juiste moment in de customer journey is daarin cruciaal. Creëer interesse bij je doelgroep door in de aanloop naar de verschillende (longform-)afleveringen verschillende korte fragmenten te lanceren. Deze teasers bevatten vaak korte fragmenten uit de langere afleveringen, bijvoorbeeld een call-to-action om de kijker het kanaal te laten volgen. Hiermee wordt de kracht van shortform gebruikt; de kijker activeren. De korte fragmenten kunnen als advertentie ingezet worden, als darkpost (een op een specifieke groep gerichte advertentie, die niet op een organische manier gevonden kan worden) of actief verspreid worden op andere platformen. Dit kan ondersteund worden met bijvoorbeeld persberichten of copywriting op de website en blogs. Maak voor de verspreiding van de afleveringen van de serie vooral gebruik van organisch bereik. De beste kijker is de kijker die intrinsiek gemotiveerd is om meer over het onderwerp te weten te komen. Ga in gesprek in de comments en deel het actief in je netwerk. Zo bereik je de echt waardevolle groep kijkers. 

Tips voor een geslaagde zakelijke webserie

  • Maak het binge-waardig. De kracht van een serie is dat je je publiek voor langere tijd aan je kunt binden. Maak je kijker nieuwsgierig naar de volgende aflevering, bijvoorbeeld door af te sluiten met een vooruitblik naar het vervolg. 

  • Denk verder dan een aflevering. Bouw een volledige campagne rondom de webserie, om zo een groot en gemotiveerd publiek te bereiken. Denk aan shortformvarianten van de afleveringen, aankondigingen in nieuwsbrieven en advertenties. 

  • Zorg voor herkenbaarheid. Zorg voor een heldere lijn die in alle afleveringen wordt doorgevoerd. Doe dat niet alleen in de grafische elementen, maar juist ook in format en beeldvoering. Zo herkent de kijker meteen dat het onderdeel is van het grotere geheel. 

  • Verplaats je in de kijker. Zorg voor een open deur, waarbij de inhoud van de serie aansluit bij de kijker. Wat wil hij/zij horen? Daarnaast hanteert LinkedIn auto-play, dus de video start meteen bij het scrollen. Ondertiteling en een pakkend begin zijn dus cruciaal.   

Lees ook...

De principes van B2B marketing voor de technische sector

Lees ook...

De principes van B2B marketing voor de technische sector

Lees ook...

De principes van B2B marketing voor de technische sector

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder