AI en vertrouwelijkheid, gaat dat wel samen?
Auteur
Remco Guijs
Datum
17 juli 2025
Leesduur
3 min.
‘Maken jullie als bedrijf ook gebruik van AI?’ Helaas houden we als bedrijf geen lijstje bij van ‘vaakst genoemde opmerkingen klanten’, maar mijn gevoel zegt dat deze zeker in de Top 3 zou staan, tussen ‘zou het ook eerder afkunnen, het heeft haast’ en ‘perfect zo, alleen onze directeur moet er nog even naar kijken’.
Om terug te komen op de eerste vraag, zeker zetten wij AI in, door het hele bedrijf. Het brengt structuur aan en kan repeterende taken uitstekend vervangen. Net zoals Henry Ford dankzij de lopende band in 6 jaar een productie toename realiseerde van ruim 1500%, kan de juiste inzet van AI tot enorme productiviteitswinst leiden. Denk bijvoorbeeld aan het transcriberen van opnames en automatische ondertiteling, tot het inboeken van de facturen. Maar wat doe je met klantdata?
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard
Veel van de projecten die wij voor onze opdrachtgevers uitvoeren gaan over vertrouwelijke informatie. Van het vastleggen van interne informatie en pitchvideo’s voor investeerders, tot projecten die bijvoorbeeld de netzekerheid van Nederland raken. Niet voor niets werken we bijna altijd onder NDA, en vragen we dit ook van al onze medewerkers, stagiaires en freelancers. Zorgvuldigheid is hierin key, want dat is de manier om vertrouwen op te bouwen en te behouden.
De black box van trainingsmodellen
AI heeft de laatste paar jaar een enorme vlucht genomen, en parallel daaraan de discussie erover. Want in hoeverre zijn er auteursrechten geschonden? En waar ligt de grens tussen inspiratie en jatwerk? Minstens net zo interessant is de vraag wat er met de informatie gebeurt die wordt gevoed aan AI als gebruiker. AI draait er immers om dat het leert, zichzelf ontwikkelt, en dat uit zich er bijvoorbeeld in dat het jou als gebruiker steeds beter gaat herkennen. De input wordt dus verwerkt in de modellen. De vraag is of deze (waardevolle) data exclusief voor jou gebruikt wordt, of dat ook andere gebruikers hiervan profiteren. Sommige platformen komen hier overigens ruiterlijk voor uit, terwijl bij andere dat vaak in een vaagheid van de algemene voorwaarden blijft hangen.
Moraal, ethiek en Big Tech
Naast dat AI een bruisende wereld is van energie slurpende chips, intrigerende afbeeldingen, efficiëntie en veel discussie, woedt er ook een fundamentele kwestie. Kunnen en willen we zoiets krachtigs overlaten aan de markt, of moet er een onafhankelijke partij zijn die erboven staat? Onderwerpen als moraal, ethiek en winst komen hier al snel met elkaar in botsing. En als iets ons geleerd heeft de laatste tijd, is dat meningen en overtuigingen snel kunnen veranderen, maar net hoe de (politieke) wind waait. Zo is er de interessante strijd of OpenAI (vooral bekend van ChatGPT) nou een stichting of een commerciële club moet zijn. En wil (en kan) je in het huidige geopolitieke klimaat wel vertrouwen op de Amerikaanse Big Tech?
Statistiek vs. bronnen
In de kern werkt alle artificial intelligence op basis van statistiek. Op basis van enorme bakken data, slimme algoritmes en veel rekenkracht worden er door algoritme patronen herkend. Als er vervolgens een resultaat wordt gegenereerd, is dat op basis van waarschijnlijkheid en statistiek. Oftewel, het model kijkt wat waarschijnlijk het meest passende antwoord is. Het risico is dus dat uitzonderingen of nuances verloren gaan in de massa en statistiek. Ook is veel data verouderd, en is het haast niet te herleiden wat de bron is. Gezien het feit dat naar bepaalde informatie wordt gezocht, betekent dat dat diegene geen expert is op dat gebied, en dus moet vertrouwen op de resultaten. Als het niet duidelijk is wat de bron is, wordt deze check en validatie alleen maar lastiger.
Wat betekent dit in de praktijk voor ons?
En dan nu de hamvraag, wat betekent dit voor de dagelijkse werkzaamheden? Klantinformatie is een no-go, maar voor spellingcontroles, alternatieve zinnen en het samenvatten van bijvoorbeeld Tender documenten is het ideaal. En dat betreft enkel de tekstuele verwerking. Binnen creatieve software als Illustrator en Premiere Pro maken we volop gebruik van automatische tekstherkenning, generative fills en andere digitale slimmigheden. Een vraag die intern nog wel boven de markt blijft hangen is duurzaamheid. Als bedrijf willen we ons steentje bijdragen aan een groenere wereld, zowel door de klanten waarvoor we werken, als in onze eigen werkzaamheden. AI lijkt daar niet helemaal mee te matchen. Aan de andere kant willen we ook innovatie omarmen en meegaan in de vaart der volkeren. Zoals je al begrijpt, hier is het laatste woord nog niet over gezegd/geschreven.