Werf technisch personeel met goede employer branding

Author

Roland Guijs

Date

February 14, 2023

Reading time

4 minuten

Thema's

Om goed technisch personeel te werven, of het nou lassers of software engineers zijn, is goede online zichtbaarheid cruciaal.


Mensen zijn steeds meer en vaker online, dus als bedrijf moet je daar actief aanwezig zijn. Daarvoor is employer branding, of arbeidsmarktcommunicatie, essentieel, zeker nu bijna iedereen op zoek is naar goed personeel. Maar hoe maak je als technisch bedrijf effectief gebruik van video in arbeidsmarktcommunicatie, en waar begin je?

Tekort aan technisch personeel

In 2022 ontstond er een unieke situatie; er waren meer vacatures dan werkzoekenden (CBS). Waar normaal gesproken ruim keuze is in potentieel personeel voor een openstaande vacature, is de situatie nu omgekeerd; bedrijven staan in de rij voor goede mensen. In de technische sector is het tekort nog groter; van de top acht beroepsgroepen waar het moeilijk is om personeel te vinden, zijn er vijf technisch. Naast dat een te krappe personele bezetting de groei beperkt of tot concrete gaten in de planning leidt, is het ook erg duur. Gemiddeld kost een openstaande vacature meer dan €350 per dag en staat 63 dagen open (Changeboard). Onder de streep kost een open positie dus al gauw meer dan €20.000. Alle reden dus om het aantrekken van nieuw technisch talent tot hét speerpunt te maken van de bedrijfsvoering en te investeren in arbeidsmarktcommunicatie. 

4 voorbeelden van succesvolle employer branding voor technische bedrijven

  • Persoonlijke portretten; geef het bedrijf een gezicht door persoonlijke video’s of blogs van collega’s, waarin zij vertellen over hun persoonlijke motivatie en ervaringen.

  • Techniek en innovatie; veel mensen gaan de techniek in vanwege een liefde voor het vak. Laat innovatieve producten en technologieën zien met bijvoorbeeld productvideo’s of 3D animatie

  • Mix van kwaliteit en kwantiteit; Google noemt dit de Hero-Hub-Help strategie: wissel professionele content af met bijvoorbeeld zelfgemaakte foto’s. Zo toon je authenticiteit en blijft de doelgroep in contact met jouw merk.

  • Videoserie; succesvolle werving en employer branding vraagt geduld; vandaag iets plaatsen betekent niet dat er morgen iemand aangenomen is. Denk campagnematig en ontwikkel een videoserie, zodat kandidaten regelmatig met jouw bedrijf online in contact komen. 


Video inzetten om technisch talent te werven

Video wordt een steeds belangrijker deel van online en social media. Zo presteren video’s erg goed in het Meta en LinkedIn algoritme, en bestaat TikTok zelfs alleen maar uit video. Het is als bedrijf dus essentieel om jezelf met video te presenteren, om zo je doelgroep aan te spreken. Dit kunnen bijvoorbeeld laagdrempelige video’s zijn van de sfeer op de werkvloer, maar ook technische 3D-animaties, om potentieel personeel warm te maken voor alle technische innovaties.

Maar ook op vacatureniveau is de video een ideale manier om jezelf te onderscheiden en mensen te prikkelen. Een mechnical engineer die vertelt over de werkzaamheden en fijne sfeer op de R&D afdeling spreekt meer tot de verbeelding dan een lap tekst van 500 woorden en 10 bullets. Daarnaast zal de vacature er ook meer uitspringen op bijvoorbeeld Jobbird of Indeed

Waar moet ik beginnen om goed personeel aan te trekken?

Er is geen one-size-fits-all om nieuwe collega’s te vinden en aan je te binden. De verschillende leeftijden en functies vragen om een andere benadering en type media. Een net afgestudeerde Amsterdammer heeft hele andere verwachtingen dan een 50-jarige Tukker. Goede kennis van de doelgroep is daarvoor cruciaal, net zoals een mediapartner die daar actief op inspeelt. Om dit inzichtelijk te maken hebben we een strategisch schema ontwikkeld, met daarin onderscheid tussen theoretische en praktische functies, en verschillende ervaringsniveau. 

Whitepaper over het succesvol inzetten van employer branding

Wil je meer weten over het succesvol werven van goed personeel door sterke employer branding? Download dan onze whitepaper. Hierin gaan we dieper in op de verschillende generaties, de best practices van ASML en geven we concrete tips en adviezen. Vul je e-mailadres in, in het onderstaande veld, en ontvang de whitepaper direct in je mailbox.

Lees ook...

AD.nl: Roland en Remco maken techniek ‘sexy’

Lees ook...

AD.nl: Roland en Remco maken techniek ‘sexy’

Lees ook...

AD.nl: Roland en Remco maken techniek ‘sexy’

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder