Mixed media en interactie; Instructies waar mensen wél naar kijken!
Auteur
Remco Guijs
Bij mijn nieuwe wasdroger kreeg ik een handleiding van twee vingers dik. Vol lappen tekst, onduidelijke iconen en ingewikkelde stappenplannen. Die ging linea recta de prullenbak in. Ik tikte het modeltype in op YouTube en vond binnen een minuut een kort, helder filmpje met duidelijke stappen en animaties. Probleem opgelost.
Herkenbaar? Het is eigenlijk vreemd dat we in het bedrijfsleven nog vaak kiezen voor die ouderwetse uitleggen vol tekst. Terwijl we in ons dagelijks leven allang gewend zijn aan snelle, visuele uitleg. Of het nu gaat om een installatie-instructie voor klanten, veiligheidsregels voor bezoekers of een onboardingtraining voor nieuwe collega's—alleen tekst is simpelweg niet genoeg meer.
Mensen leren anders, dus uitleggen moet ook anders
We leven in een tijd waarin uitleggen met media een steeds grotere rol speelt (Thomson, Bridgstock, & Willems, 2014). Niet alleen in het onderwijs, maar ook in het bedrijfsleven. Video is daar een bekend voorbeeld van. Maar je kunt nog verder gaan door animaties, interactie of zelfs gamification toe te voegen. Zo blijft informatie niet alleen beter hangen, maar wordt leren ook een stuk leuker.
Dit is precies waar mixed media om draait: verschillende vormen van uitleg slim combineren. Het gaat niet om óf een video óf tekst óf een quiz. Het gaat om én én. Die afwisseling zorgt ervoor dat mensen sneller begrijpen wat je bedoelt, actiever meedoen en de inhoud beter onthouden.
Beter uitleggen met mixed media en interactie
Kennis wordt beter én sneller overgebracht
Een sterk beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Een heldere video of een slimme praatplaat brengt complexe informatie sneller over dan een dikke handleiding. Bovendien bespaart het je doelgroep tijd, want leren gaat simpelweg sneller. En tijd is geld.Mensen blijven langer aangehaakt
Variatie houdt mensen wakker. Zeker voor praktisch ingestelde medewerkers is het essentieel dat de uitleg afwisselend en interactief is. Denk aan interactieve video’s, quizzen of opdrachten waarmee je kijkers actief laat meedenken. Zo verleng je de spanningsboog en voorkom je dat mensen halverwege afhaken.Je spreekt verschillende leervoorkeuren aan
De één leert door te kijken, de ander door te doen of te luisteren. Mixed media combineert dat allemaal, zodat iedereen op zijn eigen manier wordt aangesproken. Zo activeer je ook meerdere hersengebieden tegelijk, waardoor de inhoud beter beklijft.Je zet het brein écht aan het werk
Door interactieve elementen toe te voegen, betrek je mensen actief bij het leren. Een quiz, een game of een interactieve video zorgt ervoor dat mensen niet alleen consumeren, maar ook nadenken, toepassen en zelf ontdekken.
Zo pas je het toe in de praktijk
Wil je dat jouw uitleg wél blijft hangen? Volgens het leerproces van Kolb moet je vier fases doorlopen om echt iets te leren: ervaren, reflecteren, conceptualiseren en experimenteren. En dit kan je goed toepassen met mixed media.
Begin bijvoorbeeld met een herkenbare situatie (zoals een fout die vaak wordt gemaakt), leg daarna het bijbehorende concept uit in een korte video of animatie en laat mensen tot slot oefenen via een quiz of interactieve opdracht. Zo doorlopen ze op een natuurlijke manier de fases van leren: ervaren, snappen, oefenen, toepassen.
Klaar met uitleg die niemand leest?
Kortom: wil je dat jouw instructies, trainingen of onboardingprogramma’s niet linea recta in de digitale prullenbak verdwijnen? Ga dan voor mixed media. Niet alleen omdat het hip is, maar omdat het werkt. Het zorgt voor betere uitleg, meer betrokkenheid en een hogere leeropbrengst.
En het mooie? Je hoeft echt niet alles zelf uit te vinden. Er zijn tal van tools en formats om vandaag nog te starten met mixed media in jouw organisatie. Begin klein, test wat werkt, en bouw het uit.