E-learnings en instructies opstellen met AI; do’ en don’ts

Auteur

Monique van der Wal

Datum

3 oktober 2025

Leesduur

3 min.

Kun je anno 2025 nog een e-learning ontwikkelen zonder de hulp van artificial intelligence? Absoluut! Is dit wenselijk? Dat is een ander verhaal. AI geeft de ontwikkelaars meer mogelijkheden om de e-learning interessant en uitdagend te maken, met als direct gevolg dat de doelgroep een aantrekkelijkere module krijgt. Binnen Indall werken we veel met AI, maar we waken ervoor om niet te overdrijven. In deze blog nemen we je mee in de do’s en don’ts van AI.

Do: een vlot proces

Dankzij AI verloopt vrijwel alles binnen en rond de e-learning vlotter. Dat begint al bij de ontwikkeling. AI kan je helpen bij het bedenken van vragen, het schrijven van teksten (of inspiratie hiervoor opdoen) en het visuele aspect. Dat laatste punt is alleen maar belangrijker geworden en zal steeds meer in e-learnings te zien zijn.


Voor ontwikkelaars is het zaak om gebruik te maken van de mogelijkheden. Een e-learning is geen e-book en dat verschil zie je in de hoeveelheid tekst. Wat ons betreft bestaan e-learnings meer uit visuals dan uit tekst. Deze visuals zorgen ervoor dat je de cursist op een aantrekkelijke manier aanspreekt. Een bepaald aspect van windenergie kan bijvoorbeeld worden uitgelegd door een pratende windmolen. Daarna wordt er een meerkeuzevraag gesteld, met de opties aan de wieken van de molen. Bij een foutief antwoord volgt meer informatie.


Vragen kunnen dankzij AI automatisch gegenereerd worden in de e-learning.

Do: teksten optimaliseren

In het vorige punt gaven we weliswaar aan dat onze e-learnings meer uit visuals dan uit tekst bestaan, dit betekent natuurlijk niet dat de teksten minder belangrijk zijn. AI is een prima hulpmiddel bij het optimaliseren van teksten.


Hierbij kan gedacht worden aan het korter maken van de teksten. Voor zowel schrijvers als opdrachtgevers kan het moeilijk zijn om teksten kort en bondig te houden. Je hebt een verhaal in je hoofd en wilt dat vertellen, maar dit komt de boodschap niet altijd ten goede. AI kun je zien als een strenge eindredacteur, die de ‘echt’ relevante informatie laat staan en de overbodige zinnen schrapt.


AI is daarnaast een prima spellingscontrole. Fouten in e-learnings zijn killing. Als je iets aan het uitleggen bent en een tekst of video met fouten aflevert, kom je ondeskundig over. Haal je teksten door AI en eventuele fouten worden getackeld voordat de e-learning live gaat.


Het optimaliseren van teksten bestaat voor ons uit het genereren van afbeeldingen en/of infographics. AI is hier een handig hulpmiddel voor. Je geeft aan voor welk stuk tekst je een infographic wilt en het resultaat is meteen zichtbaar. Een afbeelding of infographic verduidelijkt de materie en zorgt voor een goede afwisseling tussen beeld en tekst.

Do: inspiratie opdoen

Het bedenken van de inhoud van een e-learning is aan de ene kant het leukste proces in de ontwikkeling, maar kan tegelijkertijd flink frustrerend zijn. Als we het eerdere voorbeeld van windenergie erbij pakken, waar ga je dan beginnen? Uiteraard weet je op voorhand wat de doelgroep is, maar dat maakt het slechts voor een deel makkelijker.


AI is ook in dit geval een prettige hulplijn, in de beginperiode, maar misschien nog wel meer als de teksten zijn geschreven. Met AI kun je een lap ‘saaie’ content omtoveren tot een vlotte, originele e-learning, waarin bijvoorbeeld ruimte is voor storytelling. Het is natuurlijk niet verboden om dit zelf te bedenken, maar AI kan je op het juiste spoor zetten.

“AI kan een lap saaie content omtoveren tot een vlotte, originele e-learning, maar het mag er nooit te dik bovenop liggen.”

“AI kan een lap saaie content omtoveren tot een vlotte, originele e-learning, maar het mag er nooit te dik bovenop liggen.”

“AI kan een lap saaie content omtoveren tot een vlotte, originele e-learning, maar het mag er nooit te dik bovenop liggen.”

Don't: dit is overduidelijk AI

Het komt de e-learning niet ten goede als de cursist meteen ziet dat deze grotendeels door AI is gemaakt. Een voorbeeld is de presentatie door een AI-actrice, waarbij de voice-over duidelijk nep is en de gesproken tekst niet overeenkomt met de bewegingen van haar gezicht. Het is net zo nep als nagesynchroniseerde Amerikaanse series.


Het probleem hiervan is dat de cursist zich niet serieus genomen voelt als het overduidelijk AI is. Je loopt als ontwikkelaar het risico dat de cursist denkt dat je geen tijd wilt besteden aan het samenstellen van de e-learning. Waarom zou de cursist dan wel tijd in het volgen ervan steken?


Let ook op met je teksten. AI is een hulpmiddel bij het schrijven van teksten, maar is absoluut geen vervanger. Deels komt dit door de – op dit moment – te matige kwaliteit van de teksten. Je komt nog weleens fouten tegen. Daarnaast is de opmaak van AI-teksten nogal vreemd. Duidelijke AI-signalen zijn hoofdletters in woorden in koppen en tussenkoppen, bijzondere zinsopbouw, onnodige koppeltekens en onverklaarbare dubbele punten.

Don’t: betrouwbaarheid AI overschatten

AI is nog niet betrouwbaar. Dat wil zeggen dat bedrijfsgevoelige informatie zomaar op servers in de Verenigde Staten terecht kan komen, terwijl deze in het geval van een onboarding alleen in een beveiligde e-learning voor een select gezelschap beschikbaar mag zijn.

Wees daarom extra voorzichtig met bedrijfsgevoelige informatie en knip en plak niet alles over je bedrijf in ChatGPT, en gebruik waar mogelijk geanonimiseerde gegevens. Dan weet je zeker dat je niet in de problemen komt en dat je gegevens niet door ongewenste derden gebruikt zullen worden.

Conclusie: dit zijn de do’s en don’ts van AI in e-learnings

AI is een meer dan geschikt hulpmiddel bij de ontwikkeling van e-learnings. Er zijn echter wel de nodige do’s en don’ts. Om met de laatste categorie te beginnen: het is zaak om het niet te overdrijven. Zeg nu zelf, hoe serieus neem je een zogenaamd Nederlandse film waarin het overduidelijk is dat de acteurs anderstalig zijn en wat je hoort nagesynchroniseerd is? Dit geldt ook voor AI in e-learnings, het mag er niet te dik bovenop liggen.


Let ook op met gevoelige informatie. Gebruik AI puur voor zaken die met de e-learning te maken hebben en houd bedrijfsgevoelige informatie uitsluitend voor de (beveiligde) e-learning.

De do’s zitten hem vooral in de mogelijkheden die AI biedt. Met AI kun je inspiratie opdoen voor zowel de teksten als het visuele aspect. De hele e-learning wordt geoptimaliseerd, van fouten die uit de teksten worden gehaald tot suggesties die worden gedaan voor afbeeldingen, infographics en video’s.

Over de auteur

Monique studeerde illustratie en rondde daarna een master in fine arts af. Bij Indall is ze actief als creative, gespecialiseerd in grafisch vormgeving. Ze ontwikkelt onder andere concepten en infographics om zo technische inhoud praktisch begrijpelijk te maken.

Monique van der Wal

creative

Over de auteur

Monique studeerde illustratie en rondde daarna een master in fine arts af. Bij Indall is ze actief als creative, gespecialiseerd in grafisch vormgeving. Ze ontwikkelt onder andere concepten en infographics om zo technische inhoud praktisch begrijpelijk te maken.

Monique van der Wal

creative