Wat begon in Enschede groeide uit tot Indall; Vijf jaar impact maken

Auteur

Remco Guijs

Datum

30 juni 2025

Leesduur

3 min.

Wist je dat Indall in 2025 alweer vijf jaar bestaat? Dat vieren we met een deep dive. Samen met oprichters Roland en Remco blikken we terug op hoe het begon, waar Indall nu staat, welke idealen hen drijven en hoe ze daar met hun werk dagelijks een bijdrage aan proberen te leveren. Wat ooit begon in een appartementje in Enschede, groeide uit tot een team dat werkt aan media voor impactvolle projecten in de wereld van techniek, energie en innovatie.

โ€œWat motiveerde jullie om vijf jaar geleden Indall op te richten?โ€

Na hun ervaring met hun eerste bedrijf genaamd Tortilla Media, waar de focus vooral lag op commerciรซle campagnes, besloten Remco en Roland het met hun tweede bedrijf anders te doen. Ze wilden hun technische en creatieve achtergrond inzetten voor media met betekenis. Zo ontstond Indall; een bureau dat innovatie zichtbaar en begrijpelijk maakt voor een breed publiek.

โ€œHoe zien jullie je rol in een wereld vol verandering?โ€

Roland vertelt dat de energietransitie, klimaatuitdagingen en technologische ontwikkelingen vragen om duidelijke verhalen. Zonder heldere communicatie komt vooruitgang moeilijk op gang.

Ook intern zoeken bedrijven naar betere manieren om kennis over te dragen, bijvoorbeeld via e-learnings. Een aspect van het werkveld dat nog te vaak onderbelicht blijft, terwijl het juist essentieel is voor innovatie. โ€œEn op die gebieden zien wij echt onze toegevoegde waarde!โ€

โ€œCreatieve bureaus maken mooie dingen zonder altijd de complexiteit te begrijpen. Technische bedrijven hebben briljante innovaties, maar leggen die moeilijk uit aan buitenstaanders.โ€

โ€œCreatieve bureaus maken mooie dingen zonder altijd de complexiteit te begrijpen. Technische bedrijven hebben briljante innovaties, maar leggen die moeilijk uit aan buitenstaanders.โ€

โ€œCreatieve bureaus maken mooie dingen zonder altijd de complexiteit te begrijpen. Technische bedrijven hebben briljante innovaties, maar leggen die moeilijk uit aan buitenstaanders.โ€

โ€œHoe zien jullie je rol in een wereld vol verandering?โ€

Roland vertelt dat de energietransitie, klimaatuitdagingen en technologische ontwikkelingen vragen om duidelijke verhalen. Zonder heldere communicatie komt vooruitgang moeilijk op gang.


Ook intern zoeken bedrijven naar betere manieren om kennis over te dragen, bijvoorbeeld via e-learnings. Een aspect van het werkveld dat nog te vaak onderbelicht blijft, terwijl het juist essentieel is voor innovatie. โ€œEn op die gebieden zien wij echt onze toegevoegde waarde!โ€

โ€œOp welke mijlpalen kijken jullie met de meeste trots terug?โ€
โ€œPfoehโ€ฆ dat zijn er een hoop!โ€ zegt Remco meteen. Er zijn verschillende sleutelmomenten - van de inschrijving van Indall in coronatijd tot de verkoop van Tortilla Media.


Indall groeide uit tot een team van engineers, copywriters en creatieve makers. โ€œIedere dag ben ik onder de indruk van wat we samen voor elkaar krijgen,โ€ zegt Roland. Indall wordt bovendien vaak al vroeg betrokken bij vernieuwende bedrijven en initiatieven. Ook (semi-)overheidsprojecten rond energie, arbeid en milieu spelen een steeds grotere rol.


โ€œAanbestedingen zijn pittig, maar we voelen ons er inmiddels in thuis. Het winnen van zoโ€™n tender blijft elke keer weer een feestje,โ€ aldus Roland.

Een project dat er nog altijd uitspringt is de film voor The Global Irrigation Project. โ€œToen nog een idee, nu uitgezonden op Nieuwsuur en populair op social media,โ€ vertelt Remco. โ€œEn nog steeds krijg ik regelmatig de vraag of het รฉcht niet gefilmd is โ€” terwijl het volledig geanimeerd is. Dat vind ik nog steeds fantastisch.โ€


โ€œWat is een droomproject dat jullie ooit nog eens willen realiseren?โ€
Remco: โ€œNederland zit vol bedrijven en initiatieven die bijdragen aan de transitie naar een betere wereld. Sommige daarvan zijn zelfs wereldspelers โ€” zoals Heerema met Sleipnir, het grootste kraanschip ter wereld. Dat is bijna sciencefiction.โ€


โ€œWe gunnen het BV Nederland dat dit soort vooruitgang nog veel duidelijker wordt gecommuniceerd met sterke, inhoudelijke media en de maatschappij echt die trots voelt. Want er is meer dan alleen ASML.โ€

โ€œHebben jullie tips voor anderen die Nederland slimmer en beter willen maken?โ€
โ€œHet klinkt misschien clichรฉ, maar: duik de techniek en innovatie in,โ€ zegt Roland. โ€œHet nieuws gaat vaak over hoe slecht het allemaal gaat, maar technologie en innovatie brengen juist enorm veel potentie. De oplossingen zijn er al - we moeten ze alleen benutten. Daar hebben we wel slimme mensen voor nodig.โ€


Remco knikt. โ€œEr zijn genoeg mensen met banen die weinig tot niets toevoegen aan de maatschappij - soms zelfs het tegenovergestelde.โ€

Wat we wรฉl nodig hebben? โ€œMensen die hun talent inzetten voor vooruitgang,โ€ zegt Roland. โ€œAls je helpt om innovaties verder te brengen, dan maak je pas รฉcht impact.โ€

Over de auteur

Monique studeerde illustratie en rondde daarna een master in fine arts af. Bij Indall is ze actief als creative, gespecialiseerd in grafisch vormgeving. Ze ontwikkelt onder andere concepten en infographics om zo technische inhoud praktisch begrijpelijk te maken.

Monique van der Wal

creative

Over de auteur

Monique studeerde illustratie en rondde daarna een master in fine arts af. Bij Indall is ze actief als creative, gespecialiseerd in grafisch vormgeving. Ze ontwikkelt onder andere concepten en infographics om zo technische inhoud praktisch begrijpelijk te maken.

Monique van der Wal

creative

Over de auteur

Monique studeerde illustratie en rondde daarna een master in fine arts af. Bij Indall is ze actief als creative, gespecialiseerd in grafisch vormgeving. Ze ontwikkelt onder andere concepten en infographics om zo technische inhoud praktisch begrijpelijk te maken.

Monique van der Wal

founder