Wat begon in Enschede groeide uit tot Indall; Vijf jaar impact maken
Auteur
Remco Guijs
Datum
30 juni 2025
Leesduur
3 min.
Wist je dat Indall in 2025 alweer vijf jaar bestaat? Dat vieren we met een deep dive. Samen met oprichters Roland en Remco blikken we terug op hoe het begon, waar Indall nu staat, welke idealen hen drijven en hoe ze daar met hun werk dagelijks een bijdrage aan proberen te leveren. Wat ooit begon in een appartementje in Enschede, groeide uit tot een team dat werkt aan media voor impactvolle projecten in de wereld van techniek, energie en innovatie.
โWat motiveerde jullie om vijf jaar geleden Indall op te richten?โ
Na hun ervaring met hun eerste bedrijf genaamd Tortilla Media, waar de focus vooral lag op commerciรซle campagnes, besloten Remco en Roland het met hun tweede bedrijf anders te doen. Ze wilden hun technische en creatieve achtergrond inzetten voor media met betekenis. Zo ontstond Indall; een bureau dat innovatie zichtbaar en begrijpelijk maakt voor een breed publiek.
โHoe zien jullie je rol in een wereld vol verandering?โ
Roland vertelt dat de energietransitie, klimaatuitdagingen en technologische ontwikkelingen vragen om duidelijke verhalen. Zonder heldere communicatie komt vooruitgang moeilijk op gang.
Ook intern zoeken bedrijven naar betere manieren om kennis over te dragen, bijvoorbeeld via e-learnings. Een aspect van het werkveld dat nog te vaak onderbelicht blijft, terwijl het juist essentieel is voor innovatie. โEn op die gebieden zien wij echt onze toegevoegde waarde!โ
โHoe zien jullie je rol in een wereld vol verandering?โ
Roland vertelt dat de energietransitie, klimaatuitdagingen en technologische ontwikkelingen vragen om duidelijke verhalen. Zonder heldere communicatie komt vooruitgang moeilijk op gang.
Ook intern zoeken bedrijven naar betere manieren om kennis over te dragen, bijvoorbeeld via e-learnings. Een aspect van het werkveld dat nog te vaak onderbelicht blijft, terwijl het juist essentieel is voor innovatie. โEn op die gebieden zien wij echt onze toegevoegde waarde!โ
โOp welke mijlpalen kijken jullie met de meeste trots terug?โ
โPfoehโฆ dat zijn er een hoop!โ zegt Remco meteen. Er zijn verschillende sleutelmomenten - van de inschrijving van Indall in coronatijd tot de verkoop van Tortilla Media.
Indall groeide uit tot een team van engineers, copywriters en creatieve makers. โIedere dag ben ik onder de indruk van wat we samen voor elkaar krijgen,โ zegt Roland. Indall wordt bovendien vaak al vroeg betrokken bij vernieuwende bedrijven en initiatieven. Ook (semi-)overheidsprojecten rond energie, arbeid en milieu spelen een steeds grotere rol.
โAanbestedingen zijn pittig, maar we voelen ons er inmiddels in thuis. Het winnen van zoโn tender blijft elke keer weer een feestje,โ aldus Roland.
Een project dat er nog altijd uitspringt is de film voor The Global Irrigation Project. โToen nog een idee, nu uitgezonden op Nieuwsuur en populair op social media,โ vertelt Remco. โEn nog steeds krijg ik regelmatig de vraag of het รฉcht niet gefilmd is โ terwijl het volledig geanimeerd is. Dat vind ik nog steeds fantastisch.โ
โWat is een droomproject dat jullie ooit nog eens willen realiseren?โ
Remco: โNederland zit vol bedrijven en initiatieven die bijdragen aan de transitie naar een betere wereld. Sommige daarvan zijn zelfs wereldspelers โ zoals Heerema met Sleipnir, het grootste kraanschip ter wereld. Dat is bijna sciencefiction.โ
โWe gunnen het BV Nederland dat dit soort vooruitgang nog veel duidelijker wordt gecommuniceerd met sterke, inhoudelijke media en de maatschappij echt die trots voelt. Want er is meer dan alleen ASML.โ
โHebben jullie tips voor anderen die Nederland slimmer en beter willen maken?โ
โHet klinkt misschien clichรฉ, maar: duik de techniek en innovatie in,โ zegt Roland. โHet nieuws gaat vaak over hoe slecht het allemaal gaat, maar technologie en innovatie brengen juist enorm veel potentie. De oplossingen zijn er al - we moeten ze alleen benutten. Daar hebben we wel slimme mensen voor nodig.โ
Remco knikt. โEr zijn genoeg mensen met banen die weinig tot niets toevoegen aan de maatschappij - soms zelfs het tegenovergestelde.โ
Wat we wรฉl nodig hebben? โMensen die hun talent inzetten voor vooruitgang,โ zegt Roland. โAls je helpt om innovaties verder te brengen, dan maak je pas รฉcht impact.โ













