Wat is een 3D animatie?
Een 3D animatie is in principe een volledig digitaal gemaakte video, waarin driedimensionale objecten worden gebruikt. 2D animatie volgt dezelfde regels, maar dan met tweedimensionale weergaves.
Het gebruik van 3D maakt het mogelijk om op dynamische en gedetailleerde wijze complexe systemen en onderwerpen duidelijk in kaart te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de technische werking van een windturbine, of de interne mechanismen van een machine.
Door van deze concepten een 3D animatie te laten maken, wordt informatie op een toegankelijke manier overgebracht. Niet alleen hoe iets werkt, maar ook hoe je ermee om kunt gaan, hoe het er in de toekomst uit kan zien, het effect van de veiligheidsoverwegingen en meer. En dat allemaal zonder door een eindeloze pdf te hoeven scrollen.
Om 3D animaties te maken, wordt gebruikgemaakt van 3D CAD-modellen. Deze modellen kunnen in alle mogelijke hoeken worden gedraaid, bewegen en van een specifieke kleur of materiaal worden voorzien. Ook kunnen ze makkelijk als exploded-view worden weergegeven, waarbij het concept uit elkaar wordt getrokken zodat alle individuele elementen zichtbaar zijn.
3D animatie voorbeelden
Een 3D animatie laten maken door Indall
Indall is een animatiestudio met een technische achtergrond. Dat betekent dat we jarenlange ervaring hebben in het visualiseren van technische concepten en we onze klanten dus precies kunnen vertellen op welke manier hun uitdaging het beste kan worden aangepakt.
Ons team heeft uitgebreide ervaring in het creëren van beeldmateriaal voor o.a. het toelichten van complexe processen, veiligheidsinstructies en visualiseren van innovaties (voor klanten die hun investeerders of interne stakeholders nog even moeten overtuigen). Hoe gaat zo een proces in zijn werk?
Kennismaking
We starten met een kennismaking. Wat wil je vertellen en wie moet het begrijpen? We denken mee over de rol van animatie in je communicatie en maken samen een helder plan van aanpak. Daarnaast kijken we ook naar de content die je al hebt, zodat we ervoor kunnen zorgen dat je nieuwe video naadloos binnen de bestaande huisstijl past.
Concept & moodboard
Op basis van het verhaal en doelstelling bedenken we een creatief concept. We stellen een moodboard op dat de sfeer en stijl laat zien die bij jouw merk past. Zo liggen we meteen op één lijn.
Script & storyboard
Het verhaal krijgt vorm. We schrijven een scherp script met bijpassende voice-overtekst en maken een storyboard dat laat zien hoe de animatie stap voor stap wordt opgebouwd. Zo krijg je al een goed beeld van hoe het eruit gaat zien.
Animatic
We brengen alles in beweging met een animatic: een eerste versie van de video met timing, voice-over en ruwe beelden. Zo kun je alvast de flow ervaren en controleren of alle elementen aan bod komen en op de juiste manier worden weergegeven, voordat we alles mooi gaan maken.
Productie & afwerking
De animatie komt tot leven. We voegen kleur, beweging, geluid en details toe. Tijdens deze fase blijf je uiteraard betrokken met duidelijke feedbackmomenten, zodat alles precies klopt.
Oplevering & afronding
Ben je blij met het resultaat? Dan leveren we de video op in de afgesproken formaten. Wil je extra versies, social snippets of een andere call-to-action? Geen probleem!
De voordelen van 3D animaties
Maak het tastbaar
Bij een 3D animatie kunnen alle niet relevante elementen makkelijk verwijderd worden, waardoor de focus komt te liggen op wat je wilt uitleggen. Geen last meer van hekwerk, schakelkasten en beschermkappen, maar de focus op waar het om draait.
Unieke perspectieven
Dankzij 3D ben je niet beperkt tot de realiteit. Situaties die normaal gezien niet zichtbaar of onmogelijk te filmen zijn (zoals de binnenkant van een elektromotor), worden haarscherp in beeld gebracht.
Een blik in de toekomst
Je hebt een goed product of concept, maar er is nog geen prototype. Hoe leg je dat uit aan medewerkers en investeerders? Geen zorgen, op basis van een technisch 3D CAD-model kan je innovaties toch visueel presenteren en mensen meenemen in je verhaal.
Het oog wil ook wat
3D animaties worden steeds populairder, zeker in een wereld waarin we ongekend veel visuele content consumeren. 3D visualisaties spreken tot de verbeelding, zijn to the point en leggen complexe onderwerpen in een mum van tijd uit. Perfect om via online campagnes en in pitches de aandacht van (potentiële) klanten te trekken.