Employer Branding is cruciaal voor technische bedrijven
Author
Roland Guijs
Uit onderzoek blijkt dat er in de technische sector maar liefst 60.000 vacatures open staan. En 75% van de technische bedrijven heeft moeite met het vinden van goed personeel. De pool aan vakmensen is klein, en de vraag is groot.
Hoe zorg je er nou voor dat die goede lasser niet bij de concullega verderop op het industrieterrein aan het werk gaat? En met de intrede van remote werken is er voor die senior engineer nu concurrentie van bedrijven uit het hele land. Hoe zorg je nou dat mensen bij joúw bedrijf willen werken? Je off- en online uitstraling, gericht op personeelswerving, is daarvoor cruciaal. Dit wordt ook wel employer branding, of het werkgeversmerk, genoemd. Maar hoe bouw je dit nou op?
Wat is employer branding?
Volgens de Oxford University(bron) wordt employer branding omschreven als: ‘Employer branding is associated with a desire to become an employer of choice and compete effectively in the war for talent.’ Oftewel, hoe zorg jij ervoor dat mensen bij jou willen werken? En dat in de context van de strijd om het schaarse talent.
Volgens het Randstad Employer Brand Research (bron) blijkt dat mensen zich een belangrijk onderdeel willen voelen van een groter geheel, zonder hun eigen identiteit te verliezen. Als bedrijf wil je dat uiteraard najagen, maar hoe krijg je dit vervolgens over de bühne? Dit wordt ook wel de Employee Value Proposition (EVP) genoemd; jouw externe imago op het gebied van werkgeverschap.
Wat is het verschil tussen employer branding en marketing?
Employer branding is heel nauw verbonden met de EVP; hoe zien mensen, of beter gezegd; potentiële nieuwe collega’s, jouw bedrijf? Door middel van employer branding bouw je zorgvuldig aan dit imago, bijvoorbeeld door middel van blogs en video’s - al dan niet employer branding video’s. Maar bijvoorbeeld ook het sponsoren van evenementen of buitenreclame.
Dat ASML naamsponsor is van de Marathon van Eindhoven levert hen geen enkele nieuwe klant op, maar is puur gericht op het bouwen van hun (werkgevers)imago. Marketing daarentegen is gericht op het communiceren van de propositie van het bedrijf naar (nieuwe) opdrachtgevers, om zo de business te laten groeien. Het is niet voor niets dat de meeste bedrijven een aparte werkenbij-website hebben, met een sub-huisstijl, andere tone-of-voice en uitstraling. Het aanspreken van een relatie vraagt namelijk heel wat anders dat het werven van personeel.
Waarom zou je investeren in employer branding?
Als je als bedrijf vacatures en/of groeiambities hebt, zal je moeten investeren in employer branding. Onbekend maakt onbemind, en zeker in de tijd waarin iedereen trekt aan talentvolle medewerkers, wil je vooraan staan. Een andere uitdaging waar technische en andere B2B bedrijven tegenaan lopen, is dat ze überhaupt al minder bekendheid hebben in de maatschappij.
Voor de gemiddelde burger (die naast werknemer ook consument is) zal een positie bij Nike of IKEA eerder in het oog springen dan een vergelijkbare vacature bij een SaaS bedrijf dat maatwerk B2B-oplossing aanbiedt. En als mensen niet van jouw bestaan afweten, zullen ze ook veel minder geneigd zijn om te solliciteren. Door te investeren in employer branding kom je op een positieve manier onder de aandacht van je doelgroep, ook als die bijvoorbeeld latent zoekend zijn. Want zoals zoveel goede dingen in het leven, is ook employer branding een kwestie van een lange adem; die nijpende vacature wordt helaas niet meteen vervuld bij het lanceren van een werkenbij-campagne.
Voordelen van employer branding
Hogere werkgeverstevredenheid. Volgens Monsterboard (bron) is een van de positive side-effects van employer branding dat zittende medewerkers door employer branding trotser op hun werkgever zijn en gemotiveerder te werk gaan. Win-win dus!
Concurrentievoordeel. Met een heldere EVP onderscheidt je je van de concurrentie. Laat zien waarom mensen voor je moeten willen werken! Goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn cruciaal, maar toon ook de toffe innovaties waaraan men kan werken en de collegiale sfeer van ‘samen de schouders eronder'.
Vacatures sneller vullen. Dit is uiteindelijk waar het allemaal om te doen is, namelijk het daadwerkelijk vullen van die openstaande vacatures. En volgens Nationale Nederlanden (bron) heb je als bijkomend voordeel dat de match beter is, omdat mensen beter weten wat ze van je kunnen verwachten.
Whitepaper over het succesvol inzetten van employer branding
Wil je meer weten over het succesvol werven van goed personeel door sterke employer branding? Download dan onze gratis whitepaper. Hierin gaan we dieper in op de verschillende generaties, de best practices van ASML en geven we concrete tips en adviezen. Vul je e-mailadres in, in het onderstaande veld, en ontvang de whitepaper direct in je mailbox.