Wat kost feedback?

Auteur

Roland Guijs

Datum

11 oktober 2024

Leesduur

3 minuten

You either love it or hate it, maar feedback is een cruciaal onderdeel van het creatieve proces.


Interne feedback, waarbij de projectleider of art director kritisch meekijkt naar wat er wordt geproduceerd, is belangrijk. Maar juist ook externe feedback, wanneer een (concept)versie wordt gedeeld met de opdrachtgever, speelt een grote rol. Veel creatievelingen hebben weleens slapeloze nachten gehad door opmerkingen op het werk waarin ze al hun creativiteit, ziel en zaligheid hadden gestoken."

Klanttevredenheid is key!

Voor een creatief bureau is het managen van klanttevredenheid, en daarmee van feedback, van cruciaal belang. Het aanpassen van een video-opname is haast onmogelijk, zelfs met AI, en opnieuw filmen is kostbaar. Ook bij animaties zijn er zogenaamde points of no return, waarna aanpassingen snel duur kunnen worden.


Daarom werken we niet voor niets met verschillende mijlpalen en feedbackmomenten, om zo vroeg mogelijk de juiste mensen te betrekken en de inhoud goed af te stemmen. Bijvoorbeeld bij scripting, storyboarding en styleframes. Op deze manier blijft de klant betrokken en kan hij of zij tijdig bijsturen waar nodig.

De impact van interne kosten

De feedback aan de bureauzijde is goed inzichtelijk en relatief eenvoudig te managen. Maar een vaak onderschat aspect is de klantzijde. Tijd is immers geld. Vooral bij complexe onderwerpen wil je voorkomen dat jouw schaarse en duurbetaalde engineers uren kwijt zijn aan het grondig uitpluizen van informatie en het geven van feedback aan de (externe) creatievelingen.


Een ervaren engineer kost al gauw €150+ per uur. Stel dat er twee kennishouders en meerdere sessies nodig zijn om het eindproduct goed te krijgen; dan kun je je voorstellen hoe snel de (interne) kosten oplopen. Als je niet oplet, zijn die kosten uiteindelijk hoger dan de factuur die na afronding van het project wordt verstuurd.

“Vergeet niet de interne kosten
mee te nemen bij het kiezen
van een externe partner”

“Vergeet niet de interne kosten
mee te nemen bij het kiezen
van een externe partner”

“Vergeet niet de interne kosten
mee te nemen bij het kiezen
van een externe partner”

Hoe beperk je de interne kosten?

  • Doe je huiswerk. Als van tevoren duidelijk is wat de verwachtingen zijn, is het achteraf veel makkelijker te beoordelen of het product voldoet. Wie is de doelgroep, wat wil je overbrengen, en wat moet de belangrijkste boodschap (takeaway) zijn? Dit helpt ook om vroeg te bepalen wie er intern bij het proces betrokken moet worden.

  • Ga voor lange termijn relaties. Wanneer een bureau je goed kent, kunnen ze beter adviseren wat nodig is voor jouw bedrijf en verbanden leggen tussen projecten. Volgens Nyenrode is de toegevoegde waarde hiervan veel groter dan het voortdurend heronderhandelen om leveranciers ‘scherp te houden’. Of zoals Prof. Dr. Van der Veen zegt: "penny wise, pound foolish."

  • Zoek een bureau dat jou begrijpt. Het is geweldig dat een bureau mooie dingen heeft gemaakt voor Albert Heijn, maar betekent dat ook dat ze jouw bedrijf en doelgroep begrijpen? En leuk dat die ene offerte €1500 goedkoper is, maar als er intern veel meer uren nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken, ben je dan uiteindelijk nog steeds goedkoper uit?

Lees ook...

Effectievere sales en pitches door doeltreffende afbeeldingen en video’s

Lees ook...

Effectievere sales en pitches door doeltreffende afbeeldingen en video’s

Lees ook...

Effectievere sales en pitches door doeltreffende afbeeldingen en video’s

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder