Storytelling in actie: 7 tips om boeiende casestudies te maken voor tech-bedrijven
Auteur
Remco Guijs
Datum
3 juli 2023
Leesduur
4 minuten
Thema's
Uit onderzoek blijkt dat casestudy een van de krachtigste marketinginstrumenten is voor B2B-marketing (bron).
Het is namelijk een effectieve manier om potentiële klanten te overtuigen van je toegevoegde waarde. Helaas worden ze toch nog vaak saai en droog geschreven. Daarom delen wij graag 7 tips voor je om boeiende casestudies te maken.
Tip 1: Vertel een verhaal
Weg met de droge feiten! Vertel in plaats daarvan een verhaal. Laat de lezers kennismaken met de uitdagingen waarmee je klant te maken had en hoe jouw product of dienst heeft geholpen om die problemen op te lossen. Gebruik levendige beschrijvingen, breng cijfers in beeld, toon afbeeldingen en laat de lezers zich identificeren met het verhaal.
Tip 2: Gebruik beelden en video’s voor visuele impact
Casestudies kunnen nog aantrekkelijker worden gebracht met visuele elementen zoals afbeeldingen, infographics en video’s. Deze elementen helpen om de aandacht van de lezers vast te houden en de informatie makkelijker te verwerken. Zorg ervoor dat de visuele elementen relevant zijn voor het verhaal dat je vertelt. Verwerk je huisstijl duidelijk in video en afbeeldingen, zodat het duidelijk is dat het om jouw diensten en/of producten gaat!
Tip 3: Maak het een persoonlijk klantverhaal
Maak je casestudy persoonlijk door de echte namen en foto’s van je klanten te gebruiken. Dit creëert vertrouwen en maakt het klantverhaal authentieker. Mensen willen zich kunnen identificeren met degenen die de voordelen van je product of dienst hebben ervaren. Bovendien worden klanten hierdoor indirect de ambassadeur van jouw product.
Voorbeeld: In plaats van simpelweg te zeggen: “Een klant uit Amsterdam heeft onze logistieke oplossing gebruikt,” kun je zeggen: “Richard, logistiek manager bij Ahold Amsterdam, vond onze service geweldig!” Dit maakt het verhaal persoonlijker en aantrekkelijker.
Tip 4: Voeg quotes Toe
Quotes zijn geweldige manieren om de geloofwaardigheid van je casestudy te vergroten. Vraag je klanten om een korte testimonial te geven over hun ervaring met jouw product of dienst, natuurlijk het liefst op camera. Deze quotes kunnen krachtige overtuigingsmiddelen zijn en potentiële klanten aansporen om ook voor jouw oplossing te kiezen.
Tip 5: Maak het resultaat meetbaar
Mensen zijn geïnteresseerd in concrete resultaten. Zorg er dus voor dat je de meetbare resultaten benadrukt die je klant heeft behaald door jouw product of dienst te gebruiken. Denk aan statistieken, zoals een toename in omzet, vermindering van kosten, tijdsbesparing, etc. Dit helpt potentiële klanten te begrijpen welke voordelen ze kunnen verwachten. Mensen kijken altijd naar what’s in in for me?, helpt ze dus dit zo concreet en snel mogelijk te zien.
Voorbeeld: Adobe maakt slim gebruik van afbeeldingen, iconen en korte teksten om de boosdschap bondig samen te vatten.
Tip 6: Voeg een heldere Call-to-Action toe
Vergeet niet om een sterke call-to-action aan het einde van je casestudy toe te voegen. Moedig lezers aan om door te klikken naar een productpagina, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of contact met je op te nemen. Dit is een kans om leads te genereren en potentiële klanten verder te begeleiden in hun klantreis.
Tip 7: Deel de case-studie met platformen
Vakbladen, tijdschriften, fora en andere websites zijn vaak opzoek naar interessante oplossingen waarin meerdere partijen hebben samengewerkt. Door in de casestudie vooral een innovatie centraal te laten staan, is de kans groot dat dergelijke platformen bereid zijn het artikel of de video online te plaatsen. Qimarox deed dit bijvoorbeeld in Warehouse Totaal.