Techniek voor dummies: Integreer laagdrempelige e-learning in je onboarding

Author

Roland Guijs

Date

March 25, 2024

Reading time

5 minuten

Thema's

Videoproductie, e-learning, employer branding, interactieve video

Hoe groter een bedrijf, hoe meer mensen er zonder technische achtergrond werken. Bijvoorbeeld bij HRM en op financiën, maar ook in veel managementfuncties en op de communicatie afdeling. En ook al komen ze niet dagelijks in contact met de producten of diensten die hun werkgever levert, enige kennis of affiniteit hiermee is erg handig.


Een tevreden werknemer is de beste ambassadeur die je als bedrijf kan wensen; een wandelend uithangbord. Ga maar na, in de meeste gesprekken is een van de eerste onderwerpen werk. Als je iemand al kent, wordt er vaak gevraagd naar hoe het gaat op werk, of hoe het met dat ene project gaat. En als je iemand net leert kennen, is in de koetjes-en-kalfjes fase de vraag ‘Wat voor ‘n werk doe je eigenlijk?’ altijd erg fijn. Als bedrijf is positieve reclame en als mensen over je praten altijd fijn. Maar hoe zorg je er nou voor dat je collega’s iets meer over kunnen brengen dan alleen ‘het bedrijf dat iets met boten doet’.

Daar waar het begint: onboarding

Iedereen die ook maar iets op personeelszaken of met bedrijfscultuur heeft gedaan, weet: onboarding is cruciaal, maar ook complex. Van de praktische zaken en organisatiestructuur tot cybersecurity en het inwerken, er passeren enorm veel facetten en disciplines de revue. Vaak staat er, ongewild, centraal dat iemand zo snel mogelijk er doorheen wordt geloosd, zodat hij of zij mee kan gaan draaien in de organisatie.


En zeker als er tekorten zijn en er eindelijke een nijpende vacature is opgevuld; groot gelijk! Maar hierin wordt vaak de aandacht op de dienstverlening of productaanbod van het bedrijf vergeten. Terwijl dit een cruciaal onderdeel moet zijn, mensen gaan namelijk met een reden voor een bepaalde werkgever werken. De wat en waarom spelen daarin een grote rol. Door meer inzicht en begrip in de technieken, zijn er veel voordelen te behalen.


De voordelen van een inhoudelijke onboarding

Iedereen die ook maar iets op personeelszaken of met bedrijfscultuur heeft gedaan, weet: onboarding is cruciaal, maar ook complex.


  • Moeilijke onderwerpen simpel uitleggen. Bij een 3D animatie kunnen alle niet relevante elementen verwijderd worden, waardoor de focus wordt gelegd op wat je wilt uitleggen. Zo wordt het eenvoudiger om complexe onderwerpen, systemen en producten uit te leggen.


  • Moeilijke onderwerpen simpel uitleggen. Bij een 3D animatie kunnen alle niet relevante elementen verwijderd worden, waardoor de focus wordt gelegd op wat je wilt uitleggen. Zo wordt het eenvoudiger om complexe onderwerpen, systemen en producten uit te leggen.


  • Moeilijke onderwerpen simpel uitleggen. Bij een 3D animatie kunnen alle niet relevante elementen verwijderd worden, waardoor de focus wordt gelegd op wat je wilt uitleggen. Zo wordt het eenvoudiger om complexe onderwerpen, systemen en producten uit te leggen.

Interactieve e-learning

De voordelen van een inhoudelijke en goede onboarding is helder. Maar hoe pak je dit gedeelte van het traject nou op een goede manier op? Uit ervaring weten we dat een e-learning hier enorm geschikt voor is, vooral als deze op een interessante en moderne manier is ontwikkeld. Veel e-learnings bestaan voornamelijk uit lappen tekst, met links en rechts een paar vragen en een stock-afbeelding.


Maar door de inzet van mixed media, zoals infographics, klikbare heatmaps, korte video’s en interactieve vragen, wordt de cursist echt meegenomen in het verhaal en de inhoud. Door een op een begrijpelijke manier de technieken, producten en diensten uit te leggen worden ook niet-technici meegenomen in het verhaal. Zo kan iedereen uitleggen wat het bedrijf waar hij of zij voor werkt en wat er zo uniek aan is.


Multi-inzetbare kennisbank

De interactieve e-learning staat, met daarin veel waardevolle kennis, interessante inzichten en inspirerende visualisaties. Het is zonde om deze alleen maar in te zetten voor de onboarding. Bij grote corporates en multinationals, met honderden vacatures, is er genoeg nieuw talent die de basis principes moeten leren. Maar ook als iemand al wat langer bij een bedrijf rondloopt, is de kennis en informatie enorm waardevol. Door de interactieve e-learning ook te gebruiken als kennisbank, is de informatie altijd beschikbaar als iemand even iets niet weet, of simpelweg wat wil bijleren. De ontwikkelde visualisaties kunnen ook op het intranet of online op social media gebruikt worden. Bijvoorbeeld om nieuwe werknemers te enthousiasmeren, of voor een laagdrempelig kijkje in het bedrijf. Mogelijkheden genoeg! 

Medewerkers als ambassadeurs

Door het creëeren van een zogenaamde ‘Techniek voor Niet-Technici’ opleiding, worden nieuwe werknemers veel breder en beter ingelicht in de werkzaamheden van bedrijf. Niet alleen zorgt dit voor meer werkrelevantie, maar maakt het ook dat medewerkers een ambassadeur voor je worden. In gesprekken met klanten en leveranciers, maar ook online en op verjaardagen. Met een interactieve e-learning, vol met mixed media, biedt je een interessante, afwisselende en vooral ook leuke ervaring


En het goede nieuws, een dergelijke e-learning hoeft niet alleen voor nieuwe collega’s ingezet te worden. Juist ook voor mensen die al langere tijd bij het bedrijf werken, kan het goed zijn om weer een korte opfriscursus te krijgen van waar het bedrijf precies staat en wat ze doen. Zo wordt de ontwikkelde e-learning effectief en meervoudig ingezet. 


Benieuwd naar de mogelijkheden? Wij geven je graag een demonstratie! 

Lees ook...

Zakelijke webseries, het nieuwe Netflix?

Lees ook...

Zakelijke webseries, het nieuwe Netflix?

Lees ook...

Zakelijke webseries, het nieuwe Netflix?

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder