Digitale rendering; fotografie van de 21e eeuw

Author

Roland Guijs

Date

January 7, 2025

Reading time

4 min.

Begin 19e eeuw werd de fotografie uitgevonden. Baanbrekend, eindelijk was het mogelijk iemand anders te laten zien wat jij voor ogen hebt en met beeld je woorden kracht bij te zetten. 


Fastforward naar bijna 200 jaar later is er enorm veel veranderd. Met de komst van mobiele telefoons en AI-gestuurde fotobewerking heeft iedereen een fotostudio op zak, en worden we online overspoeld met foto’s. Maar voor het tonen van bijvoorbeeld producten, prototypes of toekomstvisies is er een techniek die veel beter is, namelijk rendering.

Wat is rendering?
Rendering (of renderen) is het met de computer genereren van een grafisch beeld, op basis van ruwe data. In de praktijk komt dit erop neer dat op basis van of meerdere modellen er een afbeelding wordt gemaakt. Aan de hand van de gekozen belichting, texturing en positionering kan deze afbeelding helemaal naar je eigen creatieve inzicht gemaakt worden. Het bekendste voorbeeld van rendering zijn videogames, waar aan de hand van real-time rendering de gamer wordt meegenomen in het verhaal en de omgeving. Vallende steentjes, rennende mensen en rondvliegende objecten, allemaal grafische weergaven op basis van de in de game gestopte modellen en algoritmes.

Waarom zou je kiezen voor een render?

  • Praktisch. Machines zijn groot, omgeven met hekwerk of überhaupt nog niet in productie genomen. Zeker voor de technische sector is het daarom ideaal om te kiezen voor gerenderde afbeeldingen van hun producten.

  • Flexibel. Wil je een versie tonen in de kleuren van een integrator met wie je midden in een acquisitieproces zit? Of is er een nieuwe add-on beschikbaar gekomen, of is er net een kleine update doorgevoerd. Digitaal is dit geregeld met een paar klikken. 

  • Helder. Rendering biedt mogelijkheden die fotografie of überhaupt de realiteit hebben. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van interne mechanismen, op plekken komen waar veiligheidsvoorschriften daar niet toestaan en het highlighten van details.

  • Consistent. Doordat rendering volledig digitaal is, is de consistentie hoog. Kleuren, belichting, omgeving, materiaal, en ga zo maar door. Door gebruik te maken van renders zijn alle afbeeldingen in brochures, op een beurs of de website eenduidig en consistent. 

  • Snel. Niet voor niets maakt Unilever-uitdager Upfront alleen maar gebruik van digitale renders (bron). Op die manier kunnen ze namelijk heel snel onderzoeken of een idee en ontwerp werkt. Voor technische bedrijven is dat niet anders. Door de technische ontwerpen om te zetten naar een heldere render, kunnen toeleveranciers en investeerders al vroegtijdig in het proces meegenomen worden. 

“Reclame uitingen hoeven niet altijd gericht te zijn op het werven van nieuwe klanten”

“Reclame uitingen hoeven niet altijd gericht te zijn op het werven van nieuwe klanten”

“Reclame uitingen hoeven niet altijd gericht te zijn op het werven van nieuwe klanten”

Een render, dat is toch heel kostbaar?

Voor fotografie moet er op locatie een crew aanwezig zijn, en moet het product klaarstaan, bij voorkeur zijn afleidende voorwerpen eromheen. Dit brengt veel praktische uitdagingen met zich mee. Voor een render is er alleen maar een model nodig. Het merendeel van de tijdsinvestering zit aan de voorkant, bij het ontwikkelen van texturen, belichting etc. Maar het renderen van een tweede machine of een derde variant op een product? Gedaan in een handomdraai! Bovendien kunnen deze renders ook ingezet worden voor animaties, online productconfigurators etc. Al met al een zeer goede investering dus!

Renderen inzetten voor video’s
De rendering techniek kan ook ingezet worden voor video’s. Dit wordt dan ook wel animatie genoemd. Een animatie (of video) is immers niks anders dan 25 plaatjes per seconde die achter elkaar getoond worden. Door middel van rendering voor video’s kan bijvoorbeeld heel goed de werking van een machine uitgelegd worden, waarbij onder andere interne mechanismen getoond worden. Of juist de werking in slow-motion of fast-forward, om zo de kijker een goed beeld te geven van de productflow. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder