Terugblik op 2022: innovatie, duurzaamheid en video
Author
Roland Guijs
Date
January 4, 2023
Reading time
6 minuten
Thema's
Als ondernemer ben je vooral aan het kijken naar de toekomst, maar op zijn tijd is het terugblikken ook erg nuttig en leuk. Want wat gebeurt er toch een hoop in een jaar. En in de waan van de dag kan je zomaar vergeten wat er al allemaal de revue is gepasseerd.
Terugkijkend op onze producties zijn er twee woorden die overheersen: duurzaamheid en innovatie. En dat is iets waar we trots op zijn. Duurzaamheid is een enorm relevant onderwerp, waarin heel veel gebeurd en ook veel moet gebeuren. En als engineers is technologische ontwikkeling iets waar ons hartje toch wat harder van gaat kloppen. Want goede video’s voor de technische sector ontwikkelen, dat is waarom we Indall zijn gestart.
Wolken maken met windturbines
2022 begon op het snijvlak van duurzaamheid en innovatie, met The Global Irrigation Project. In een 3D animatiefilm wordt uitgelegd hoe met windturbines de aarde afgekoeld kan worden. Door zeewater op te pompen en te vernevelen, ontstaan er wolken. Deze wolken weerkaatsen het zonlicht en produceren regen, waardoor de temperatuur op aarde afkoelt. Het klinkt wellicht als een moonshot, maar inmiddels is de oprichter in gesprek met onder andere de TU Delft en Siemens Gamesa over het opzetten van een eerste test. Indall ontwikkelde naast de animatiefilm, ook diverse pers-uitingen, website en verzorgt de externe communicatie. Visuele middelen inzetten om technologische ontwikkelingen te versnellen, dat is waar we in geloven.
Samenwerken aan video’s over duurzaamheid
Afgelopen jaar was ook het jaar waarin we intensiever gingen samenwerken met Change Inc. Zo ontwikkelden we samen video’s voor bijvoorbeeld InvestNL en Anders Reizen, maar ook een explainer videoserie voor hun eigen kanalen. In deze video’s met verschillende onderwerpen, zoals vastgoed en afvalscheiding, wordt verduurzaming praktisch gemaakt. Enkele maanden geleden schreef ik een blog waarin ik dieper op dit onderwerp inga, en waarom videoseries cruciaal zijn voor een sterke merkreputatie.
Partnerships met studententeams
Wie auto’s en TU Eindhoven zegt, zegt Lightyear. Maar er gebeurt nog veel meer op dit gebied, zoals de ontwikkeling van ZEM door TUecomotive. Dit is een conceptauto, die per gereden kilometer meer CO2 afvangt dan uitstoot. In het volledige ontwerpproces is er nagedacht over hoe de auto zo efficiënt en duurzaam mogelijk geproduceerd kan worden. Indall ontwikkelde een pakkende infographic, waarin dit in een oogopslag te zien is. Deze infographic diende onder andere als achtergrond voor de USA-tour van het team, waar ze ook het Koninklijk paar ontmoetten.
Uiteraard ligt als oud-studenten van de University of Twente ons hart ook nog in het oosten van het land. Mede daarom zijn we ook deze editie partner van Solar Team Twente, waar we het team helpen met de communicatie van hun technologische ontwikkelingen. De samenwerking werd afgetrapt met een video waarin het team en hun visie uiteengezet wordt.
e-Learning voor technische bedrijven
2022 was ook het jaar waar we dieper in de e-learning doken. Want anno 21e eeuw is lifelong learning het devies. Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat personeel veel nieuwe kennis op moet doen over nieuwe producten. Remco Guijs deed hier namens de University of Twente onderzoek naar. Op welke manier kan hybride learning bijdragen aan de energietransitie in de installatiesector? Zo wordt de warmtepomp per 2026 verplicht, maar zit de planning bij installatiebedrijven momenteel nog vol met onderhoud en installatie van HR-ketels. En door personeelskrapte komt uitgebreide training op locatie tijd-technisch niet uit. Door de theorie op een interactieve manier online aan te bieden, deels in video, kan het leerproces veel efficiënter ingericht worden. Hij schreef hier recent een uitgebreide blog over, met handige tips en inzichten over hoe je als technisch bedrijf e-learning op een effectieve manier inzet.
Online videoseries en microstories
Online zichtbaarheid, bijvoorbeeld op LinkedIn, wordt alleen maar belangrijker. In tijden waarin merken zich verdringen om de aandacht van de kijker, is het essentieel om op te vallen en écht een meerwaarde te bieden. De inzet van videoseries is hiervoor een ideale manier. Hierboven is als voorbeeld de serie voor Anders Reizen al genoemd, maar ook voor onder andere RedLink en Change Inc. gingen we aan de slag met online videoseries. Voor Groot-Jebbink ontwikkelden we samen met LeadLogic een variant hiervan, de microstories. Hierin wordt binnen een paar seconden verschillende USP’s uitgelegd van hun videotelematica, waarna deze online geadverteerd worden. Een ideale manier om constant on-top-of-mind te zijn bij potentiële klanten en de verschillende voordelen van het product uit te lichten.
Wat brengt 2023?
We hebben helaas geen glazen bol om in de toekomst te kijken, en daar zijn we ook te nuchter voor. Wel hebben we een agenda en planning, en die laat een aantal mooie ontwikkelingen zien. Zo verwachten we dit jaar nog meer te gaan doen op het gebied van employer branding van technische bedrijven. De arbeidsmarkt is nog steeds enorm krap, en goed, technisch, personeel is schaars. Het wordt dus alleen maar belangrijker om je als bedrijf te onderscheiden op het gebied van maatschappelijke relevantie en technologie. Ook zien we veel mogelijkheden voor e-learning en (om)scholing in bijvoorbeeld de maakindustrie en installatiebranche. Nieuw personeel moet ingewerkt worden, en nieuwe producten vragen om nieuwe vaardigheden en kennis. De inzet van, interactieve, video is hiervoor een zeer geschikte tool. Ook willen we ons meer gaan richten op innovatieve start-ups. Juist voor hen is goede communicatie en uitleg van hun ontwikkelingen cruciaal. Video, 2D animatie en infographics zijn daar de ideale tools voor. En ook zij zitten op het snijvlak van innovatie en duurzaamheid, waarmee de cirkel rond is.