Zijn 3D-visualisaties de vervanger van productfotografie?

Author

Roland Guijs

Date

September 5, 2022

Reading time

6 minuten

Thema's

Om meteen maar met een cliché te beginnen: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is niet voor niets dat vrijwel alle bedrijven investeren in hun beeldvoering. De mens is namelijk gemaakt voor afbeeldingen.


Maar liefst de helft van ons brein is gericht op het verwerken van de visuele prikkels (Rochester). Om iets te verkopen, of het nu B2B of B2C is, is de juiste inzet van afbeeldingen dus cruciaal. Zo zegt 67% van de consumenten dat de kwaliteit van een afbeelding cruciaal is in het koopproces (MDG). De inzet van goede afbeeldingen is dus the way to go for business. Maar moet je dan een fotograaf inhuren of kun je misschien toch beter een 3D animator vragen?

Uitzicht vanuit het raam, gemaakt door Joseph Nicéphore Niépce in 1826

Kwantiteit en emotie

De oorsprong van de foto gaat terug naar 1826, toen Joseph Nicéphore Niépce met een lichtgevoelige plaat een foto van zijn achtertuin maakte (Camerahobby). De technologie heeft inmiddels een hoop stappen vooruit gemaakt; de gemiddelde telefoon maakt nu al betere foto’s dan een high-end camera twintig jaar geleden. In de jaren tussen de camera obscura en de iPhone 14 Pro heeft de foto dan ook een prominente rol gekregen als manier van beeldcreatie. Een van de vormen hiervan is productfotografie. Webshops tonen hun brede assortiment aan de hand van talloze foto’s op een witte achtergrond. De merken zelf proberen hun product te koppelen aan emotie, door het creëren van een setting. En dat is ook precies waar productfotografie perfect voor is: massaproductie en emotie. Als de belichting goed ingesteld staat, kunnen er per uur tientallen (kleine) producten gefotografeerd worden. En door jouw product te fotografen op een wit strand met die ene knappe acteur, krijgt je doelgroep precies die Ibiza-vibe waarmee je als merk geassocieerd wilt worden. 

Welkom in de derde dimensie

Maar wat nu als het product dusdanig groot, complex of innovatief is, dat productfotografie geen optie is? In dat geval is 3D visualisatie voor een technisch product wellicht een goed alternatief. Op basis van een digitaal model worden er afbeeldingen van het product gemaakt. En de mogelijkheden zijn eindeloos. Met name voor de technische branche is dit een interessante optie. Alles is digitaal, dus alle beperkingen die bij een fysiek model komen kijken zijn plots geen issue meer. De meeste bedrijven beschikken vaak al over uitgebreide CAD-modellen, die als basis ingezet kunnen worden voor de visualisatie. De producten zelf staan vaak in het buitenland, ingebouwd tussen veiligheidshekken of zijn überhaupt nog niet geproduceerd. Door middel van 3D visualisatie kunnen (potentiële) klanten het product zien zonder afleidende factoren. Maar er kan ook worden ingezoomd op interne componenten of het product kan getoond worden in een specifieke configuratie. 


Voordelen van 3D-visualisatie en rendering

  • Is flexibel; Aanpassingen aan het product kunnen makkelijk doorgevoerd worden, zonder dat de fotoshoot opnieuw moet. Ook is het eenvoudig om variaties te maken in verschillende kleurstellingen en configuraties, om zo het product te tonen in de kleuren van een reseller of de wensen van de integrator. 

  • Belicht nieuwe perspectieven; Omdat er geen fysieke beperkingen zijn, zijn de mogelijkheden eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van interne componenten of het uitlichten van een specifiek element. 

  • Creëert digitale emotie; Digitaal betekent niet dat iets emotieloos is. Door het juiste kleurgebruik, achtergrond en belichting wordt er een passende uitstraling in de afbeelding verwerkt. Dit kan heel kleurrijk zijn, maar bijvoorbeeld ook de klinische, strakke uitstraling hebben die je veel ziet bij hightechproducten. 

  • Is onafhankelijk; Digitaal zijn er geen beperkingen, wat de afhankelijkheid van externe factoren weghaalt. Een mooi voorbeeld is de vloerisolatie van Tonzon. Fotografie van reflecterend materiaal in een kruipkelder is uitermate lastig; 3D-visualisatie is dan ook een ideale manier om het product te tonen. 

Dankzij 3D rendering kan een krappe donkere kruipkelder toch fotorealistisch in beeld gebracht worden.

Conceptualisatie

Het werd al even genoemd: 3D visualisatie is perfect bij de conceptualisatiefase van een product. Een investeerder, potentiële klant of het interne management, vaak zonder veel inhoudelijke technische kennis, moet dan overtuigd worden van een bepaalde innovatie. Afbeeldingen kunnen erg helpend zijn in het overtuigen wanneer er nog geen prototype beschikbaar is. Tijdens de ontwikkeling wordt er vrijwel altijd een CAD-model gemaakt, om spanningen door te rekenen of om simulaties te draaien. Dit model kan vervolgens gebruikt worden als basis voor de digitaal gecreëerde afbeelding. Want naast een inhoudelijk kloppend verhaal met de juiste data is het ook belangrijk om mensen te overtuigen en het geheel inzichtelijk te maken. 


Een mooi voorbeeld van de inzet van 3D-visualisatie in de conceptfase is gedurende een aanbestedingstraject. De opdrachtgever moet dan overtuigd worden van het voorstel, maar de bouw van een prototype is niet haalbaar. Met 3D-visualisaties, waar nodig ondersteund met grafische elementen als pijlen en teksten, wordt het concept helder uitgezet in de pitch. Uit onze ervaringen blijkt dat de beoordelingscommissies, die meestal niet uit alleen technici bestaan, dit als zeer waardevol en helpend beschouwen. 


Maak het interactief

Anno 2022 wil de mens zelf kunnen kiezen. Lineaire televisie wordt verdrongen door online platformen en een taal leren doen we met DuoLingo in plaats van in de collegebanken. Door de flexibiliteit en aanpasbaarheid biedt 3D-visualisatie veel mogelijkheden om de user experience te vergroten. Veel automerken doen dit al (Mercedes), waar de afbeelding zich meteen aanpast aan de gekozen kleur en opties. Ook voor de technische sector liggen hier talloze mogelijkheden. Veel producten zijn modulair en door middel van een interactieve tool kan de gebruiker meteen zijn of haar configuratie visualiseren. Ook kan de 3D-visualisatie gebruikt worden als informatietool. Door op een bepaald element te klikken wordt dit geaccentueerd en verschijnt er extra informatie. Dit is een laagdrempelige manier om de gebruiker de controle te geven, om zo langer zijn of haar aandacht vast te houden.

3D renders kunnen ook uitstekend ingezet worden als artis impression of als (interactieve) infographic.

Keuzestress?

Wanneer moet je nu kiezen voor productfotografie en wanneer is 3D-visualisatie de beste manier om jouw product aan de markt te tonen? Voor kleinere producten of producten waar geen CAD-model beschikbaar van is, blijft productfotografie een zeer geschikte manier. De doorlooptijd is snel en vaak is dit met name interessant bij een groot, divers assortiment. Voor grotere producten en producten met veel variaties is 3D-visualisatie een ideale manier, ook om praktische redenen. Het geeft een moderne uitstraling, biedt veel flexibiliteit en mogelijkheden, en aanpassingen kunnen snel doorgevoerd worden. Zeker als er al een CAD-model beschikbaar is, kunnen afbeeldingen snel en efficiënt geproduceerd worden. Daarnaast kunnen deze afbeeldingen ook als basis gebruikt worden voor een animatievideo, waarin het product nog verder belicht en besproken wordt. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. 

Lees ook...

Effectievere sales en pitches door doeltreffende afbeeldingen en video’s

Lees ook...

Effectievere sales en pitches door doeltreffende afbeeldingen en video’s

Lees ook...

Effectievere sales en pitches door doeltreffende afbeeldingen en video’s

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder

Over de auteur

Roland heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar inspirerende content.

ir. Roland Guijs

founder