E-learnings en instructies opstellen met AI; do’ en don’ts
Author
Monique van der Wal
In the early 19th century, photography was invented. Groundbreaking, it was finally possible to show someone else what you have in mind and to enhance your words with images.
Fastforward to almost 200 years later, so much has changed. With the advent of mobile phones and AI-driven photo editing, everyone has a photo studio in their pocket, and we are inundated with photos online. But for showcasing products, prototypes, or visions of the future, there is a technique that is much better, namely rendering.
What is rendering?
Rendering is the process of generating a graphic image with a computer, based on raw data. In practice, this means that an image is created based on one or more models. Depending on the chosen lighting, texturing, and positioning, this image can be created entirely according to your own creative insight. The most well-known example of rendering is video games, where real-time rendering takes the gamer into the story and the environment. Falling stones, running people, and flying objects, all graphical representations based on the models and algorithms used in the game.
What is rendering?
Rendering is the process of generating a graphic image with a computer, based on raw data. In practice, this means that an image is created based on one or more models. Depending on the chosen lighting, texturing, and positioning, this image can be created entirely according to your own creative insight. The most well-known example of rendering is video games, where real-time rendering takes the gamer into the story and the environment. Falling stones, running people, and flying objects, all graphical representations based on the models and algorithms used in the game.
Why would you choose a rendering?
Practical. Machines are large, surrounded by fences or have not yet been put into production. This makes it ideal, especially for the technical sector, to choose rendered images of their products.
Flexible. Do you want to show a version in the colors of an integrator with whom you are in the middle of an acquisition process? Or has a new add-on become available, or has a small update just been implemented? This can be arranged digitally with a few clicks.
Clear. Rendering provides opportunities
Do: inspiratie opdoen
Het bedenken van de inhoud van een e-learning is aan de ene kant het leukste proces in de ontwikkeling, maar kan tegelijkertijd flink frustrerend zijn. Als we het eerdere voorbeeld van windenergie erbij pakken, waar ga je dan beginnen? Uiteraard weet je op voorhand wat de doelgroep is, maar dat maakt het slechts voor een deel makkelijker.
AI is ook in dit geval een prettige hulplijn, in de beginperiode, maar misschien nog wel meer als de teksten zijn geschreven. Met AI kun je een lap ‘saaie’ content omtoveren tot een vlotte, originele e-learning, waarin bijvoorbeeld ruimte is voor storytelling. Het is natuurlijk niet verboden om dit zelf te bedenken, maar AI kan je op het juiste spoor zetten.
Don't: dit is overduidelijk AI
Het komt de e-learning niet ten goede als de cursist meteen ziet dat deze grotendeels door AI is gemaakt. Een voorbeeld is de presentatie door een AI-actrice, waarbij de voice-over duidelijk nep is en de gesproken tekst niet overeenkomt met de bewegingen van haar gezicht. Het is net zo nep als nagesynchroniseerde Amerikaanse series.
Het probleem hiervan is dat de cursist zich niet serieus genomen voelt als het overduidelijk AI is. Je loopt als ontwikkelaar het risico dat de cursist denkt dat je geen tijd wilt besteden aan het samenstellen van de e-learning. Waarom zou de cursist dan wel tijd in het volgen ervan steken?
Let ook op met je teksten. AI is een hulpmiddel bij het schrijven van teksten, maar is absoluut geen vervanger. Deels komt dit door de – op dit moment – te matige kwaliteit van de teksten. Je komt nog weleens fouten tegen. Daarnaast is de opmaak van AI-teksten nogal vreemd. Duidelijke AI-signalen zijn hoofdletters in woorden in koppen en tussenkoppen, bijzondere zinsopbouw, onnodige koppeltekens en onverklaarbare dubbele punten.
Don’t: betrouwbaarheid AI overschatten
AI is nog niet betrouwbaar. Dat wil zeggen dat bedrijfsgevoelige informatie zomaar op servers in de Verenigde Staten terecht kan komen, terwijl deze in het geval van een onboarding alleen in een beveiligde e-learning voor een select gezelschap beschikbaar mag zijn.
Wees daarom extra voorzichtig met bedrijfsgevoelige informatie en knip en plak niet alles over je bedrijf in ChatGPT, en gebruik waar mogelijk geanonimiseerde gegevens. Dan weet je zeker dat je niet in de problemen komt en dat je gegevens niet door ongewenste derden gebruikt zullen worden.
Conclusie: dit zijn de do’s en don’ts van AI in e-learnings
AI is een meer dan geschikt hulpmiddel bij de ontwikkeling van e-learnings. Er zijn echter wel de nodige do’s en don’ts. Om met de laatste categorie te beginnen: het is zaak om het niet te overdrijven. Zeg nu zelf, hoe serieus neem je een zogenaamd Nederlandse film waarin het overduidelijk is dat de acteurs anderstalig zijn en wat je hoort nagesynchroniseerd is? Dit geldt ook voor AI in e-learnings, het mag er niet te dik bovenop liggen.
Let ook op met gevoelige informatie. Gebruik AI puur voor zaken die met de e-learning te maken hebben en houd bedrijfsgevoelige informatie uitsluitend voor de (beveiligde) e-learning.
De do’s zitten hem vooral in de mogelijkheden die AI biedt. Met AI kun je inspiratie opdoen voor zowel de teksten als het visuele aspect. De hele e-learning wordt geoptimaliseerd, van fouten die uit de teksten worden gehaald tot suggesties die worden gedaan voor afbeeldingen, infographics en video’s.