Homepage > Storytelling in actie: 7 tips om boeiende casestudies te maken voor tech-bedrijven

Storytelling in actie: 7 tips om boeiende casestudies te maken voor tech-bedrijven

  Leesduur: 4 minuten
  3 juli 2023

Uit onderzoek blijkt dat casestudy een van de krachtigste marketinginstrumenten is voor B2B-marketing (bron). Het is namelijk een effectieve manier om potentiële klanten te overtuigen van je toegevoegde waarde. Helaas worden ze toch nog vaak saai en droog geschreven. Daarom delen wij graag 7 tips voor je om boeiende casestudies te maken.

Tip 1: Vertel een verhaal

Weg met de droge feiten! Vertel in plaats daarvan een verhaal. Laat de lezers kennismaken met de uitdagingen waarmee je klant te maken had en hoe jouw product of dienst heeft geholpen om die problemen op te lossen. Gebruik levendige beschrijvingen, breng cijfers in beeld, toon afbeeldingen en laat de lezers zich identificeren met het verhaal.

Tip 2: Gebruik beelden en video’s voor visuele impact

Casestudies kunnen nog aantrekkelijker worden gebracht met visuele elementen zoals afbeeldingen, infographics en video’s. Deze elementen helpen om de aandacht van de lezers vast te houden en de informatie makkelijker te verwerken. Zorg ervoor dat de visuele elementen relevant zijn voor het verhaal dat je vertelt. Verwerk je huisstijl duidelijk in video en afbeeldingen, zodat het duidelijk is dat het om jouw diensten en/of producten gaat!

Voorbeeld: Hoewel de video al 8 jaar oud is, laat MAMMOET in deze video zien hoe krachtig een video is om een uitdaging en oplossing in beeld te brengen.

Tip 3: Maak het een persoonlijk klantverhaal

Maak je casestudy persoonlijk door de echte namen en foto’s van je klanten te gebruiken. Dit creëert vertrouwen en maakt het klantverhaal authentieker. Mensen willen zich kunnen identificeren met degenen die de voordelen van je product of dienst hebben ervaren. Bovendien worden klanten hierdoor indirect de ambassadeur van jouw product.

Voorbeeld: In plaats van simpelweg te zeggen: “Een klant uit Amsterdam heeft onze logistieke oplossing gebruikt,” kun je zeggen: “Richard, logistiek manager bij Ahold Amsterdam, vond onze service geweldig!” Dit maakt het verhaal persoonlijker en aantrekkelijker.

Tip 4: Voeg quotes Toe

Quotes zijn geweldige manieren om de geloofwaardigheid van je casestudy te vergroten. Vraag je klanten om een korte testimonial te geven over hun ervaring met jouw product of dienst, natuurlijk het liefst op camera. Deze quotes kunnen krachtige overtuigingsmiddelen zijn en potentiële klanten aansporen om ook voor jouw oplossing te kiezen.

Voorbeeld: DYKA laat hier feilloos zien hoe tevreden klanten worden omgetoverd tot heuse ambassadeurs.

Tip 5: Maak het resultaat meetbaar

Mensen zijn geïnteresseerd in concrete resultaten. Zorg er dus voor dat je de meetbare resultaten benadrukt die je klant heeft behaald door jouw product of dienst te gebruiken. Denk aan statistieken, zoals een toename in omzet, vermindering van kosten, tijdsbesparing, etc. Dit helpt potentiële klanten te begrijpen welke voordelen ze kunnen verwachten. Mensen kijken altijd naar what’s in in for me?, helpt ze dus dit zo concreet en snel mogelijk te zien.

Tip 5 van de 7 tips om Boeiende Casestudies te maken is om resultaten meetbaar te maken en in beeld te brengen. Statistieken helpen om winst voor klanten inzichtelijk te maken.

Voorbeeld: Adobe maakt slim gebruik van afbeeldingen, iconen en korte teksten om de boodschap bondig samen te vatten (bron).

Tip 6: Voeg een heldere Call-to-Action toe

Vergeet niet om een sterke call-to-action aan het einde van je casestudy toe te voegen. Moedig lezers aan om door te klikken naar een productpagina, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of contact met je op te nemen. Dit is een kans om leads te genereren en potentiële klanten verder te begeleiden in hun klantreis.

Tip 7: Deel de case-studie met platformen

Vakbladen, tijdschriften, fora en andere websites zijn vaak opzoek naar interessante oplossingen waarin meerdere partijen hebben samengewerkt. Door in de casestudie vooral een innovatie centraal te laten staan, is de kans groot dat dergelijke platformen bereid zijn het artikel of de video online te plaatsen. Qimarox deed dit bijvoorbeeld in Warehouse Totaal.

Opvallen als innovatieve organisatie met casestudies

Met deze 7 tips kun je boeiende casestudies maken die de aandacht van je kijkers trekken en potentiële klanten overtuigen. Vergeet niet om korte teksten te combineren met infographics, verhelderende foto’s en krachtige video’s. En stuur dit vervolgens naar vakbladen, die zijn vaak bereid gratis het te delen met een groot en relevant publiek.

Als je nog vragen hebt of hulp nodig hebt bij het maken van je casestudies, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over de verschillen en mogelijkheden van animatie voor technische bedrijven? Plan dan een gratis kennissessie in, en dan vertellen we er graag meer over. 

Ja, ik wil meer weten over casestudies!

In dit artikel deelt Remco Guijs, mede-eigenaar van Indall, 7 tips om Boeiende Casestudies te maken.

Over de auteur

R.I. Guijs MSc (Remco) is academisch geschoold in de vakgebieden marketing en engineering. Dankzij deze unieke combinatie verbindt hij complexe informatie van innovatieve bedrijven met doeltreffende en ijzersterke visuele concepten.

Wil je meer weten over hoe casestudies jouw bedrijf kunnen laten groeien? Neem contact op via [email protected] of plan direct een gratis kennissessie in!