Homepage > Fans maken van je merk; alles over zakelijke webseries en long form formats

Fans maken van je merk; alles over zakelijke webseries en long form formats

  Leesduur: 4 minuten
  15 september 2023

Als we het hebben over online video, hoor je vaak dat online video’s kort moeten zijn; “dat scoort gewoon beter bij jongeren”. Toch is er online een trend zichtbaar waarbij online content langer mag worden. Video’s die kijkers zelf uitkiezen om te kijken, én graag voor terug komen. Zo maak je fans van je merk. Maar, hoe zet je zakelijke webseries en long form formats succesvol in voor jouw organisaties? Het vraagt in ieder geval een hele andere benadering dan bij een promofilmpje.

Gemiddeld zien wij namelijk 6 tot 10 duizend advertenties per dag. Hoe val je dan nog op als bedrijf? Veel bedrijven, en dan al helemaal technische bedrijven, vinden het daardoor een grote uitdaging om bekend te zijn onder de menigte. Grote reclameborden en geadverteerde verkoopfilmpjes voelen dan vaak als een opdringerige oplossing voor dit probleem.

En hoe voorkom je dat je met zoveel prikkels niet meteen vergeten wordt als merk? Webseries die de kijker júist graag ziet lijken de oplossing. Door zakelijke video’s niet per se te zien als pure reclameclips, kan je kijkers plezier geven in jouw organisatie. Want of het nu gaat om het verkopen van producten, samenwerken in de regio of het werven van sales; alles begint met maken van fans van jouw merk.

Wat zijn zakelijke webseries en long form formats?

Zakelijke webserie, ook wel long form format genoemd, is een reeks videocontent die is gemaakt om merkbekendheid te vergroten. In video’s van bijvoorbeeld 5 of 20 minuten, wordt de kijker betrokken in een verhaal dat relevant is voor diens context. Niet zo zeer het promoten van je merk staat centraal, maar eerder een interessant format waarin de kijker wordt betrokken.

De mogelijkheden van zakelijke videoseries en long form formats

Voor bedrijven die zich bezighouden met tech en innovatie bieden zakelijke videoseries talloze voordelen. Het helpt om je reputatie, expertise en impact te vergroten. Allereerst dragen ze bij aan het vergroten van naamsbekendheid en het vestigen van een herkenbaar merk. Bovendien kan je hierdoor je diepgaande ervaring en kennis als organisatie in het vakgebied demonstreren. Hierdoor word je als experts erkend.

Daarnaast kunnen videoseries technische bedrijven positioneren als aantrekkelijke werkgevers in een competitieve arbeidsmarkt. Door het delen van interne inzichten, innovatieve projecten en het dagelijkse werk binnen het bedrijf toon je een stimulerende werkomgeving en verhoog je je employer brand. Kijkers worden fan van jou als werkgever.

Tot slot bieden zakelijke videoseries een uitstekende gelegenheid om succesverhalen in de schijnwerpers te zetten, van baanbrekende technologische prestaties tot impactvolle projecten. Deze verhalen tonen het overtuigend bewijs dat je complexe uitdagingen aangaat en innovatieve oplossingen biedt.

Deze merken kregen fans dankzij zakelijke webseries en long form formats

Nieuwsgierig naar illustraties van succesvoorbeelden? Deze merken kregen meer fans dankzij zakelijke webseries en long form formats:

Hoe maak ik succesvolle videoseries?

Goede videoseries bestaan uit video’s die worden uitgekeken. Dit zijn video’s die gemaakt zijn vanuit de interesse van de doelgroep, en toevallig over je merk gaan. Dus geen video’s waarin je product verkocht wordt, maar leuke video’s, die langer mogen duren, en gaan over thema’s welke goed passen bij jouw organisatie. En die jouw identiteit als merk natuurlijk volledig uitademt. Dit zijn bijvoorbeeld video’s waarin de kijker handige tips krijgt, of meegenomen wordt in een verhaallijn van een presentator.

De kunst zit in het creëren van een lange én korte spanningsboog. Er moet worden gedacht vanuit de kijker en er moet zoveel mogelijk gewerkt vanuit een heldere verhaallijn. Daarom is het ook belangrijk om op zoek te gaan naar bijzondere verhalen, die grappig, spannend of spraakmakend zijn. Als je eenmaal zo een sterk verhaal te pakken hebt die aansluit bij je bedrijf, dan zit de merkwaarde automatisch al in je verhaal verscholen. Zonder logo’s te tonen werk je nog steeds aan je merkidentiteit.

Investeren voor de lange termijn

Waar het bij marketing vaak draait om het directe terugverdienvermogen van een campagne, is dat bij een webserie soms moelijk terug te vinden. Merkidentiteit is namelijk een proces, waarbij je over een periode moet zaaien, voordat je de vruchten kan plukken. Op de lange termijn zorgt het wel op véél meer betrokkenheid; geen kijkers die impulsief overgaan op bijvoorbeeld een aankoop, maar bewust kiezen voor een merk waar ze fan van zijn.

Indall is het videobedrijf met alle kennis onder één dak

Remco Guijs is oprichter van indall en gespecialiseerd in het maken fans van je merk door middel van zakelijke webseries en long form formats

Het vertellen van een verhaal in long-form is vakmanschap. Alleen met een goed concept kan je fans maken van je merk. Remco weet alles over zakelijke webseries en long form formats. Wij weten bovendien hoe je een jonge doelgroep moet inspireren en entertainen met social video’s die kijkers uitkijken én graag nog eens terugzien. Door conceptueel mee te denken aan onderscheidende formatie, en dit uit te werken tot een mix van korte video’s die verwijzen naar langere aflevering, kunnen wij jou helpen om fans te creëren van jouw merk.

Wil je meer weten over hoe je fans kan maken van je merk met zakelijke webseries en long form formats? Neem dan contact op met de auteur via [email protected].