Homepage > Maak techniek weer sexy!

Maak techniek weer sexy!

  Leesduur: 3 minuten
  6 maart 2023

‘Maakt techniek weer sexy’. Ik wou dat ik deze tagline zelf had bedacht, maar die eer gaat naar de verslaggeefster van het Algemeen Dagblad. Want dit is wel precies waar we in geloven en wat we doen bij Indall. 

Anno 2023 heeft techniek en technologie nog steeds een beetje stoffig imago. Helaas, en ook onterecht, als je het aan mij vraagt. Als afgestudeerd werktuigbouwkundige en, inmiddels, mediaproducent, ken ik zowel de creatieve als de bèta kant, en kan ik zeggen dat techniek met recht sexy kan zijn. Dit naar buiten brengen blijkt helaas vaak een uitdaging. Deels omdat technische bedrijven daar nooit echt mee bezig waren, deels omdat een blok staal simpelweg minder sexappeal heeft dan een consumentenproduct, en deels omdat communicatie voor technische bedrijven een speciale aanpak verdient. 

Arbeidstekorten in de technische sector

Het imago van de sector heeft er helaas aan bij gedragen dat een technische carrière niet in trek is bij jong talent. De sector vergrijst en het aantal vacatures loopt enorm op. Het gevolg? De wachttijd voor het laten installeren van een zonnepaneel is gemiddeld een half jaar, en grote innovaties laten op zich wachten omdat er geen capaciteit is om het door te ontwikkelen. Elk bedrijf vecht om het handjevol beschikbare technisch talent. 

Natuurlijk moeten er veel meer technici (m/v/x) opgeleid worden, maar daar heb je als organisatie nu niks aan voor die openstaande vacature. Kleine funfact tussendoor, een gemiddelde openstaande vacature kost zo’n €350. 

Per dag.   

Employer Branding voor technische bedrijven

Reden genoeg om als bedrijf te investeren in goede arbeidsmarktcommunicatie. Succesvolle employer branding is heus geen hogere wiskunde of een peperduur traject. De kunst zit hem juist in de mix en de authenticiteit. Een snel geplaatste, met een iPhone gemaakte, foto van de gezellige vrijmibo, is net zo belangrijk als een strakke bedrijfsvideo of een persoonlijke vlog van Tom van R&D die vertelt over zijn werkdag. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Ervaren hoe de werksfeer is, aan welke toffe innovaties ze werken en wat hun toekomstige collega’s van de baas vinden. 

Reden genoeg dus om eens goed na te denken over de inzet van video. Om die felbegeerde kandidaat voor de vacature te werven, maar ook om investeerders of klanten te overtuigen van de nieuwste innovatie. En daar denken we graag over mee hoe je dat het beste kan doen. Wie is we? Ik en mijn collega’s van Indall, die met digitale media als video, animatie en design, technologie op een begrijpelijke manier visueel, en sexy, maken. 

Eerder is dit artikel verschenen als bijdrage aan de vaste rubriek XL-Potlood van Content Amersfoort.

Whitepaper over het succesvol inzetten van employer branding

Wil je meer weten over het succesvol werven van goed personeel door sterke employer branding? Download dan onze whitepaper. Hierin gaan we dieper in op de verschillende generaties, de best practices van ASML en geven we concrete tips en adviezen. Vul je e-mailadres in, in het onderstaande veld, en ontvang de whitepaper direct in je mailbox.


Roland Guijs Oprichters van Indall B.V. in 2023 gericht op het versnellen van techniek, innovatie en verduurzaming

Over de auteur

ir. Roland Guijs heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Als werktuigbouwkundige weet hij daarnaast hoe het is om gezocht te worden door technische bedrijven en wat wel en niet werkt in arbeidscommunicatie. Deze combinatie maakt dat hij technische bedrijven efficiënt kan helpen hun doelen te vertalen naar visuele campagnes.

Wil je eens sparren over het werven van technici met strategische employer branding? Neem contact op via [email protected] of plan direct een gratis kennissessie in!

Ja, ik zoek technisch personeel!