Homepage > Infographics: De erfenis van Da Vinci

Infographics: De erfenis van Da Vinci

  Leesduur: 3 minuten
  2 november 2022

Een duik in de geschiedenis

De oudste voorbeelden van infographics zijn meer dan 40.000 jaar oud, waar de homo sapiens grotschilderingen maakten van de jacht. Een heel aantal eeuwen later, anno 1490, vinden we de misschien wel bekendste infographic ter wereld: De Vitriviusman door Leonardo da Vinci. Hierin visualiseert hij de verhoudingen van de mens, zoals die al in de jaren voor christus beschreven waren door de Romeinse architect Vitrivius in het boek De architectura (Universiteit Utrecht). Waar niemand De architectura van Vitrivuis, laat staan de inhoud ervan, kent, is de Vitriviusman van Da Vinci wereldberoemd. De afbeelding is zelfs te vinden op elke Italiaanse euro. Dit laat dan ook de immense impact van een goede infographic zien. Om het grote publiek te overtuigen van Vitrivius’ zijn visie op het menselijk lichaam, was een afbeelding nodig. En vandaag de dag is dit niet anders; een goede infographic presenteert complexe informatie op een heldere en visuele wijze.

De kracht van infographics

Technisch gezien is een infographic de grafische weergave van informatie. Een tekst doornemen is iets wat veel mensen van nature niet leuk vinden, maar een goede afbeelding spreekt meteen tot de interesse. De kunst is dan ook om het visuele aspect te koppelen aan de inhoudelijke kant. Op die manier worden beide hersenhelften aangesproken, en wordt de informatie actief verwerkt. 

5 kenmerken van een goede infographic

  • Duidelijke doelgroep. De doelgroep is diegene voor wie de infographic uiteindelijk bedoeld is. Voor een interne, technisch inhoudelijke boodschap zal de inhoud en tone-of-voice anders zijn dan voor bijvoorbeeld een perspublicatie.
  • Less is more. Focus op wat écht relevant is. In een infographic is er maar beperkt ruimte voor uitleg; het is dus essentieel dat de boodschap meteen tot de kern komt. 
  • Heldere illustratie. In een infographic draait het om de graphic. Deze moet in een oogopslag helder maken waar het over gaat en aansluiten bij de huisstijl. 
  • Kom tot de kern. Verpak de boodschap kort en bondig. Door complexe aspecten te verduidelijken met iconen, wordt de lezer niet afgeleid door overbodige details.
  • Shareable. Infographics bieden veel mogelijkheden voor een groot online bereik. Door prikkelende inzichten zullen mensen sneller geneigd zijn de afbeelding te delen. 


Wanneer is een infographic geslaagd?

Als men het over communicatie uitingen heeft, worden deze vaak opgedeeld in drie categorieën: informeren, inspireren en activeren. Zoals de naam al doet vermoeden, is een infographic enorm geschikt om mensen te informeren. Een infographic is dan ook geslaagd als de informatie is overgebracht en begrepen wordt door de lezer. Maar om enkel op informatieoverdracht te richten, zouden we de infographic tekortdoen. Een onderbelicht aspect is namelijk het inspireren. Juist door het bondig en visueel presenteren van de informatie, komt deze tot leven. Mensen zullen veel meer nadenken en geneigd zijn tot actie na het zien van een heldere infographic. Immers, vrijwel iedereen kent Da Vinci, terwijl Vitrivius in de vergetelheid van de geschiedenis is geraakt. 

Roland Guijs Oprichters van Indall B.V. in 2023 gericht op het versnellen van techniek, innovatie en verduurzaming

Over de auteur

ir. R.P. Guijs (Roland) heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Hij weet daardoor als geen ander hoe bedrijven complexiteit kunnen vertalen naar visuele campagnes.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een infographic? Neem contact op via 06-589 388 98 of plan een gratis kennissessie en kom erachter door een persoonlijk gesprek.

Ja, ik wil vrijblijvend kennismaken